Hoe populair is Verhoeven in Frankrijk ?
‘Dit jaar gaf hij een Masterclass in de Cinémathèque Francaise, het Franse equivalent van Eye Amsterdam, en daar werd hij minutenlang toegejuicht, net als in Cannes. Wat ik opvallend vond, was dat er vooral veel jonge mensen in de zaal zaten – de meesten waren tussen de 25 en 35 jaar! Die zijn gek op zijn films, vooral op de “onbegrepen meesterwerken”’ zoals Showgirls.’
Hoe is hij als filmmaker eigenlijk in Frankrijk beland?
‘Turks fruit was destijds, in de jaren zeventig, alleen in een achterafzaaltje in Parijs te zien. Maar Isabelle Huppert had de film toevallig gezien en vond hem geweldig. Daarom wilde zij, toen zij na lezing van het boek Oh... van Philippe Dijan een verfilming wilde maken, absoluut met Verhoeven samenwerken. Zij heeft hem dus eigenlijk naar Frankrijk gehaald. Ze ziet hem als een van de grotere cineasten aller tijden en meer Fransen vinden dat. Ik ook. Te vaak wordt hij als een “provocateur” bestempeld – ik denk dat hem dat geen recht doet, want hij ziet dingen gewoon zo! Dat zegt Huppert ook in mijn film: hij provoceert echt niet voor het plezier van het provoceren. In elk geval kunnen ze in Frankrijk wel wat hebben, wat makers als Haneke en Polanski en nu ook Verhoeven aantrekt.’
Heeft Verhoeven in Frankrijk een nieuwe Heimat gevonden als filmmaker?
‘Misschien – Frankrijk heeft een sterke filmcultuur en een gunstig financieringsklimaat voor film, meer dan Nederland. Het gerucht gaat dat Verhoeven nu van plan is een film over de Franse verzetsheld Jean Moulin te maken, waarin hij natuurlijk, net als in Zwartboek, de mythes over verzet en collaboratie wil tackelen.’
Wat waarderen Fransen speciaal aan Verhoeven?
‘Het is denk ik zijn ambiguïteit die hen intrigeert. Zo portretteer ik hem ook in mijn documentaire. Hij gaat waar het hem wordt aangeboden, maar zwemt ook tegen de stroom in, door dan in Hollywood weer van die films te maken die tegen het zere been zijn zoals Showgirls en Starship Troopers. Dan gaan Amerikanen roepen: ‘Wie denkt die Verhoeven wel dat hij is, dat hij ons als Europeaan even gaat vertellen hoe het er hier aan toe gaat?’
Waarom heet uw film Verhoeven versus Verhoeven?
‘Die titel verwijst naar de innerlijke tegenstellingen van Verhoeven. Aan de ene kant is hij wiskundige en is hij heel rationeel, anderzijds is hij gefascineerd door religie, seks en geweld – dat zijn volgens hem de drie grote thema’s in het leven. Enerzijds is hij een blockbuster-regisseur, anderzijds een arthouse-cineast. Hij wil spektakel, maar is ook heel gevoelig en filosofisch.’