Stoelen denderen mee met de actie, regen- en sneeuwstormen worden je gezicht in geblazen en stroboscopen laaien op bij iedere explosie. 4DX voegt sensatie toe aan het bioscoopbezoek, die thuis in ieder geval niet ervaren kan worden.
Zelfs de bewaker voor de deur van Pathé De Kuip strooide met glimlachjes op de feestelijke namiddag waar de bioscoopketen zijn nieuwe zelf aan een genodigd publiek voorstelde. Feestelijk was het zeker. De drank was gratis en de ‘masterclasses’ over de toekomst van cinema waren hoopvol. Met de nieuwste technologieën op het gebied van beeld en geluid en vooral met de 4DX-zaal moet de ‘Netflix & Chiller’ weer naar de bioscoop worden getrokken.
Superster van de avond was Theodore Kim van de Zuid-Koreaanse CJ Group, momenteel de grootste speler op het gebied van 4D-Cinema. Kim is er zich van bewust dat cinema de opkomst van de televisie vanaf de jaren vijftig ook heeft overleefd, maar meent dat de hedendaagse concurrentie serieuzer is. 'In 2006 telden wij in Zuid-Korea nog minstens vier keer zoveel bioscoopgangers als inwoners. Dat aantal daalde met de komst van smartphones en Netflix enorm en wij dachten: als we niet snel iets verzinnen is het afgelopen met cinema.' In Nederland steeg het bioscoopbezoek overigens het afgelopen jaar met 3,7%, maar analisten verwachten wel dat binnen een aantal jaar de daling zal worden ingezet. Afwachten was voor de CJ Group geen optie en ze wisten ook al snel wat hen te doen stond: een extra D toevoegen.