Het grootste studiopark ter wereld moet het worden: het Oriental Movie Metropolis in de stad Qingdao, aan de Chinese oostkust. Op een bergtop boven het terrein schittert de naam alvast in enorme Chinese tekens – gemodelleerd naar Hollywood, maar dan net even groter, zoals opgaat voor bijna alles in het park. Vanaf 2018 moeten hier jaarlijks zo’n honderd Chinese film- en televisieproducties worden opgenomen, en dertig buitenlandse films, die op forse subsidies kunnen rekenen.
Het wordt een dure grap – de bedragen die worden genoemd variëren van vijf tot acht miljard euro – maar dan heb je ook wat: bijna vijftig studioruimtes (waarvan een zo groot als twee voetbalvelden, en twee onder water), megabioscopen, hotels, pretparken. Initiatiefnemer is vastgoedmagnaat Wang Jianlin, de rijkste man van Azië, die pas nog in The Hollywood Reporter bekende dat hij zelf vrijwel nooit een bioscoop bezoekt. Dat weerhield zijn bedrijf Dalian Wanda er echter niet van de afgelopen jaren diverse grote filmbedrijven te kopen (onder meer bioscoopketen AMC en filmstudio Legendary), een megadeal aan te gaan met Sony en zakelijk de oorlog te verklaren aan Disney. Als Wang iets te vieren heeft, laat hij sterren als Leonardo DiCaprio en Nicole Kidman per privéjet naar China vliegen.
Niet alle Amerikanen zijn blij met deze ontwikkeling. Wang heeft nauwe banden met de communistische regering van zijn land, die in 2011 nog aangaf dat China wereldwijd veel meer ‘culturele invloed’ moest gaan uitoefenen. Zowel in het Amerikaanse Congres als in de media is al bezorgd aan de bel getrokken: what’s next, door China gecensureerde, of zelfs procommunistisch getinte Hollywoodfilms? Moet de overheid niet ingrijpen?
Quotum
Volgens insiders zal het zo’n vaart niet lopen. Die stellen dat een zakenman als Wang zijn reputatie nooit op het spel zou zetten om een ideologie te pushen, en dat het Amerikaanse publiek zoiets bovendien nooit zou accepteren. Ook in Hollywood lijkt niemand bezorgd. Toen Wang vorig najaar in Los Angeles een presentatie van zijn Oriental Movie Metropolis hield, stonden de studiobazen en andere kopstukken in de rij om hem te feliciteren.
Logisch natuurlijk: de Chinese middenklasse groeit zo rap dat China naar verwachting nog dit jaar de VS zal inhalen als lucratiefste filmmarkt ter wereld. En daar wil iedereen van profiteren.
Toch is de argwaan niet helemaal ongegrond. China is een strenge handelspartner; de overheid tolereert van oudsher maar een handjevol westerse films in de bioscopen. Het huidige quotum ligt op 34 titels per jaar. Om de kiescommissie te paaien, zijn Amerikaanse producenten steeds vaker bereid om concessies te doen. Met andere woorden: China hoeft Hollywood niet te censureren, Hollywood doet het zelf wel.