De films die KINO vanaf zondag 2 april vertoont zijn, in chronologische volgorde: Sweet Smell of Success (1959), Rosemary's Baby (1968), The Warriors (1979), Goodfellas (1990) en Léon (1994). We vroegen Jan de Vries, artistiek directeur en programmeur van de bioscoop, naar zijn keuzes.
Waarom New York?
De Vries: 'Als er één stad is die een directe connectie heeft met Rotterdam, letterlijk zelfs, dan is het New York wel. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn opa, die op de Holland-Amerika Lijn heeft gevaren, in New York de opnames van On the Waterfront heeft gezien. Die verbintenis tussen de twee steden nodigde ons uit om er iets mee te doen. Het leuke aan New York is ook dat we de filmprogrammering kunnen integreren met ons restaurant. De chef zal een menu samenstellen dat helemaal op New York is afgestemd. En het mooie is natuurlijk dat New York een hele eclectische migrantenstad is, met invloeden uit de hele wereld, wat de chef veel vrijheid geeft.'
Hoe gaan jullie dan te werk: de chef-kok bekijkt de films en stelt vervolgens een menu samen?
'Nee, dat niet. Hij duikt meer in zijn eigen boekenkast en zoekt naar traditionele New Yorkse recepten. Maar we wilde bijvoorbeeld wel heel graag de gehaktballen van de moeder van Martin Scorsese uit Goodfellas op het menu. Ze speelt in de film de vrouw met het witte haar, waar de hoofdpersonages bij gaan eten voordat ze de man in de kofferbak vermoorden. Haar meatballs kan je in april de hele maand bij ons eten. We konden dat alleen niet bij elke film doen. Ik zou niet weten wat je bijvoorbeeld bij Rosemary's Baby zou moeten serveren. Wat mensen ook daadwerkelijk willen eten, in ieder geval...'
Het Rotterdamse filmtheater KINO organiseert in april het themaprogramma New York Stories, bestaande uit vijf films die zich afspelen in de stad die nooit slaapt. 'Onder één noemer kan je een enorme verscheidenheid aan films laten zien.'
Waarom specifiek deze vijf films?
'Vanwege de verschillende genres: dat je een film noir, een horror, een exploitatie, een gangsterfilm en een rare romantische actiefilm bij elkaar hebt in één programma sprak mij heel erg aan. En belangrijk was dat de films uit verschillende tijdperken komen en zo verschillende kanten van de stad laten zien. De film noir Sweet Smell of Success bijvoorbeeld speelt zich in de jaren 50 af in Upper Class Manhattan, toen (en nog steeds) echt een playground for the rich. In The Warriors zie je New York dan weer op zijn slechtst, 1979 was echt vreselijk wat betreft criminaliteit. De productie werd er zelf ook door geplaagd, ze moesten bendes inhuren om de straten af te zetten.'
Welke films stonden er nog meer op het verlanglijstje maar haalde de selectie niet?
‘Een hoop. Escape from New York had ik heel graag willen laten zien. Death Wish 3. The Naked City van Jules Dassin had ik ook graag vertoond. En van Scorsese had ik nog liever Mean Streets gehad, maar die was heel moeilijk te krijgen. Of eigenlijk After Hours, want Scorsese is zo groot dat je ook een onbekende film van hem kan draaien, maar die was helemaal nergens te krijgen. En dat is het lastige: je hebt een hele verlanglijst, zo’n veertig films in dit geval. Maar op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken. Veel mensen denken dan: waarom draai je die film wel en die ander niet, maar vaak kan het eigenlijk ook niet anders.'
Wordt New York Stories het begin van een reeks?
'Daar zitten we we wel een beetje aan te denken ja. Het lijkt ons heel erg leuk, omdat je onder één noemer een enorme verscheidenheid aan films kan laten zien. Tokio is daar bijvoorbeeld een heel goed voorbeeld van: je hebt traditioneel Japan, maar er is ook de futuristische kant. Maar we zitten nu nog steeds een beetje in de introductiefase (KINO opende de deuren in oktober 2016, -red.) en mensen moeten nog aan ons wennen. Later kunnen we ze misschien meenemen naar een obscuurdere stad of kunnen we minder bekende titels vertonen. Daar willen we rustig naar toewerken.'