Wie is in vredesnaam Tommy Wiseau? Niemand weet het wanneer in 2003 een enorm billboard in Hollywood verschijnt met zijn markante kop erop – lang zwart haar, onheilspellende blik – naast een filmtitel: The Room. Verrassend genoeg blijkt het niet te gaan om een griezelfilm, maar om een soapy melodrama, met Wiseau als ster, regisseur, scenarist, producent en financier. De film is twee weken te zien in één bioscoop en trekt in die tijd een paar honderd bezoekers, die zonder uitzondering verbijsterd de zaal verlaten. Velen eisen hun geld terug, maar sommigen beschouwen de zeldzaam knullig gemaakte film als een komisch meesterwerk, nemen contact op met Wiseau en smeken hem The Room vaker te laten zien. Zo ontstaan er speciale ‘midnight screenings’, die al snel uitgroeien tot een landelijk cultfenomeen.
Wat maakt The Room zo bijzonder? Dat wordt mooi verwoord door fan van het eerste uur Tom Bissell: ‘The Room lijkt te zijn gemaakt door een alien die zich uitvoerig in cinema heeft verdiept maar nooit daadwerkelijk een film heeft gezien. Op creatief gebied zijn consequent de verkeerde keuzes gemaakt, maar alles wordt met veel aplomb gebracht. Die combinatie levert een eindeloos fascinerende filmervaring op.’
Bissell assisteerde Greg Sestero, een van Wiseaus tegenspelers in The Room, bij het schrijven van een boek over het ontstaan van de film: The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made. Daarin wordt onder meer opgehelderd dat Wiseau zijn film bloedserieus bedoelde, er minstens zes miljoen eigen dollars in stopte en er zelfs Oscars mee hoopte te winnen. Maar er blijven ook veel vragen onbeantwoord: waar komt Wiseau, die een bizar accent heeft en er veel ouder uitziet dan hij zegt te zijn, precies vandaan? En hoe komt hij aan zijn vermogen? Niemand schijnt het te weten, wat de cultus rond de film natuurlijk des te groter maakt.