Drie getalenteerde filmmakers, waarvan er twee ooit de Tiger Award wonnen in Rotterdam, spelen de hoofdrollen in deze bijzonder geestige en aandoenlijke tragikomedie, over een trio losers dat strijdt om de affectie van een knappe bareigenaresse. Ex-crimineel Ik-june probeert haar hart te veroveren met zijn machogedrag, de uit Noord-Korea gevluchte Jung-bum moet het vooral hebben van medelijden en de epileptische Jong-bin maakt slim gebruik van zijn machtspositie als haar huisbaas. Maar eigenlijk hebben ze alle drie geen schijn van kans.
Van 7 t/m 12 maart staan de Amsterdamse filmtheaters Kriterion en Rialto geheel in het teken van het tiende CinemAsia festival. De redactie van VPRO Cinema bekeek vooraf een groot gedeelte van het filmaanbod en selecteerde vijf tips.
I America (Filipijnen, Ivan Andrew Payawal)
De 27-jarige aspirant-actrice Erica Berry, dochter van een Filipijnse prostituee en een Amerikaanse soldaat, heeft haar vader nooit gekend. Via internet denkt ze hem te hebben gevonden, maar als hij vervolgens plotseling in Olongapo op de stoep staat is ze niet meer zo zeker van haar zaak. Haar moeder kan of wil geen uitsluitsel geven. Intelligent en zachtmoedig drama dat het vooral moet hebben van de bonte stoet aan karakters en de charmante Brits-Filipijnse hoofdrolspeelster Bela Padilla, in haar thuisland populair als model en tv-actrice.
Lipstick Under My Burkha (India)
Vier vrouwen van verschillende leeftijden (de jongste is 18, de oudste 55) vechten in het geheim tegen het conservatieve patriarchaat van hun kleine Indiase stad, ieder op hun eigen manier. Student Rehana steelt lipstick, drinkt alcohol en gaat naar clubs tegen de wil van haar strenggelovige ouders, weduwe Rhea heeft telefoonseks met een badmeester en moeder Shirin werkt in het geheim als verkoopster. Nogal wisselvallig van toon en bij vlagen behoorlijk melodramatisch, maar al met al een geestige komedie met een beklijvende feministische boodschap.
Lees hier meer over Lipstick Under My Burkha
The Truth Beneath (Zuid-Korea, Lee Kyoung-mi)
De zoveelste meesterlijke thriller uit Zuid-Korea, ditmaal over de schaduwzijde van de Koreaanse politiek. Voormalig nieuwslezer Jong-chan bevindt zich midden in een keiharde strijd om een hoge politieke positie als zijn dochter spoorloos verdwijnt. Terwijl zijn vrouw hem smeekt om uit de verkiezingsrace te stappen gaat hij echter stug door met zijn campagne. Op meedogenloze wijze ontvouwt regisseur Lee Kyoung-mi, die de kneepjes van het vak leerde van haar mentor Park Chan-wook (Oldboy), vervolgens een web van intriges, corruptie, bedrog en moord. Wraak is een gerecht dat zo koud mogelijk moet worden opgediend, zo blijkt eens te meer.
The Window (Indonesië, Nurman Hakim)
Dewi keert na tien jaar terug naar haar geboortedorp nadat ze via een krantenkop ontdekt dat haar mentaal gehandicapte zus Dee hoogzwanger is. Ze ziet dat er thuis verder weinig is veranderd, met een strenge vader die ze verafschuwt en een bijgelovige moeder die zich verder nergens mee bemoeit. Ook komt ze terecht in een driehoeksverhouding met de artistieke Priyanto en cowboy-wannabee Joko. Intrigerend, bij vlagen surrealistisch drama.