Een van vorm veranderend, vloeibaar lijkend gezicht siert de titelsequentie van John Frankenheimers beklemmende psychothriller Seconds (1966). In de voortreffelijke film laat een bankier van middelbare leeftijd (John Randolph) zich door middel van plastische chirurgie een nieuw, jonger, knapper gezicht aanmeten, dat van steracteur Rock Hudson. Daarbij wordt een nieuw leven geleverd, als succesvol kunstschilder. Het verlokkelijke aanbod is afkomstig van een mysterieus bedrijf, waaraan de man geen weerstand weet te bieden. Vervormende prisma’s en ongebruikelijke camerahoeken maken de desoriëntatie invoelbaar die de man rond zijn wedergeboorte ervaart.
Een nieuw gezicht voor een nieuw leven. Sinds de medische wetenschap de mogelijkheid tot het aanmeten van een nieuw uiterlijk biedt, lijkt de belofte dat daarmee de problemen die het oude gezicht aankleven aan de kant kunnen worden geschoven. Als het gezicht in de spiegel je niet aanstaat, ruil je het in voor een aanlokkelijker beeld.
Dat oude demonen zich niet zo makkelijk laten afschudden, leert de Franse psychohorrorfilm Les yeux sans visage (1960). Daarin werkt een chirurg naarstig aan de reconstructie van het gezicht van zijn jongvolwassen dochter, dat onherkenbaar is verminkt bij een door hem veroorzaakt auto-ongeluk. Om zijn fout te herstellen en haar een nieuwe identiteit te verschaffen, laat hij haar eerst officieel doodverklaren en begraven. Wat om een tweede slachtoffer vraagt. Ondertussen wacht zijn dochter – aanvankelijk de onschuld zelve – opgesloten in zijn landhuis, achter een uitdrukkingsloos masker in een geïsoleerde tussenwereld op een nieuw gezicht. Naarmate dat na ettelijke mislukte experimenten langer op zich laat wachten, eisen de zich opstapelende leugens en oningeloste beloften van haar vader echter hun tol. Maar zelfs als de operatie slaagt, heeft het nieuwe gezicht – zodra dat het licht ziet – een verleden.
Zoals in de Bogie-en-Bacall-noir Dark Passage (1947), waarin een ontsnapte, ten onrechte veroordeelde moordenaar zijn gezicht voor een zacht prijsje laat herscheppen door een uit zijn beroepsgroep gegooide arts. Voordat de ontsnapte gevangene onder een nieuwe naam aan zijn nieuwe leven begint, wil hij eerst zijn oude naam zuiveren en uitvinden wie hem de moord op z’n vrouw in de schoenen schoof.