Producent Marc Bary van IJswater Films moest zich wel even achter de oren krabben toen hij hoorde wat het thema voor de nieuwe serie Telefilms zou worden. ‘Romcom? Daar zijn er toch al een heleboel van?’ Bary vermoedt dat de populariteit van het genre een rol heeft gespeeld bij de themakeuze van de NPO. Nederlandse romcoms bezetten al tijden een flink deel van de bioscoopladder en worden later op tv uitgezonden. Het publiek komt er nog altijd massaal op af. Of films als Mannenharten 2 of het recente Taal is zeg maar echt mijn ding nou worden neergesabeld door filmcritici of niet.
Nicole van Kilsdonk, die een van de nieuwe Telefilms regisseerde, stelt dat kinderfilms en romcoms tegenwoordig de enige Nederlandse genres zijn die geld opleveren. Voor Bary was dat geen argument toen hij de productie van de Telefilm Het hart van Hadiah Tromp op zich nam. ‘Het is namelijk best plezierig om aan een film te werken waarbij alles van tevoren vastligt, inclusief het budget.’
Toen Bary met regisseur/scenarist Erik de Bruyn en scenarist Edward Stelder aan de slag ging, spraken ze af om niet binnen de lijntjes te blijven. Dat suggereert dat een romcom aan vaste voorwaarden moet voldoen. ‘Klopt,’ zegt Bary, ‘de opzet is zo oud als Shakespeare. Twee hoofdpersonen dartelen om elkaar heen, raken verzeild in allerlei ongewild of onbedoeld komische situaties en komen vervolgens een paar lastige obstakels tegen. Maar de wetmatigheid is dat ze elkaar krijgen aan het eind van de film.’
Bary denkt bij het genre aan hilarische films die af en toe lekker uit de bocht vliegen: ‘Hollywood vanaf de jaren dertig; de ouderwetse screwball komedies. Of films van Frank Capra. Meestal komt het verhaal neer op een battle of the sexes. Grappig en soms satirisch.’