Het Leiden International Film Festival heeft haar eigen (pop-up)filmmuseum. De eerste tentoonstelling gaat over Steven Seagal, onder de bombastische titel 'Steven Seagal: The Legend. The Man.'

Ik hoop dat ik ooit bekend sta als een groot schrijver en acteur, in plaats van als sekssymbool.’ De uitspraak van Steven Seagal staat in sierlijke letters op een muur in de pop-uptentoonstelling in het voormalig ABN-AMRO-bankgebouw, dat is omgedoopt tot Red Carpet Lounge. Tussen de onbescheiden uitspraken van Seagal hangt een ingelijste foto van de actiester die is genomen toen hij samen met ‘de laatste dictator van Europa’, de Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko, een middagje op het platteland doorbracht. Zo houdt Seagal er nog meerdere dubieuze politieke kennissen op na. President Poetin heeft hem een maand geleden benoemd tot speciaal gezant voor de Verenigde Staten. Door zijn opmerkelijke activiteiten als 'vredesstichter', hulpsheriff, zenmaster en dierenvriend is de man met de paardenstaart nog steeds een bekend gezicht, ook al heeft hij met zijn films de afgelopen twee decennia geen succes gehad.

Op een tafel in het museum ligt een stapeltje VHS-banden. Het is een greep uit het enorme oeuvre van Seagal. Bezoekers kunnen onder meer Above the Law, Hard to Kill, Marked for Death, Out for Justice en zijn enige mainstream film Under Siege, in de oude videorecorder stoppen en bekijken. In de jaren negentig lagen deze films in de schappen van elke videotheek. Tegenwoordig zijn ze te vinden op Ebay. De meeste Seagal-spullen in het museum zijn daar aangekocht. ‘Normaal gesproken zijn we bezig met goede, relevante films, maar voor het museum wilden we focussen op acteurs die de liefde voor film aanwakkeren,’ zegt Evert de Vries van Leiden International Film Festival (LIFF), die samen met directeur Alexander Mouret de tentoonstelling heeft samengesteld. ‘Als je vijftien bent, begin je niet met films die in Eye Filmmuseum worden getoond, maar met films met dit soort gasten,’ zegt hij en knikt naar een levensgrote kartonnen Seagal.

De tentoonstelling bestaat uit vijf kleine zalen die de verschillende fasen van Seagals carrière chronologisch uitlichten. De bezoeker begint in de zaal die gaat over zijn eerste films. Begin jaren negentig werd Seagal nog serieus genomen als acteur. De overige zalen gaan min of meer over een actiester die weigert in te zien dat hij niet de held is die hij in zijn films speelt. Hij brengt energiedrankjes op de markt, treedt op als bluesgitarist en beweert dat hij CIA-agenten heeft getraind. ‘Steven Seagal heeft nooit zo goed begrepen dat hij een grap is,’ zegt De Vries. ‘In tegenstelling tot Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger en andere actiesterren, neemt hij zichzelf heel serieus. Dat maakt hem uniek. En ook leuk om op de hak te nemen.’

Steven Seagal: The Legend. The Man is tot 16 september te zien in Red Carpet Lounge. Daarna moet de Amerikaanse zenmaster plaatsmaken voor het tentoonstelling over een genre: parodieën. Met aandacht voor het werk van onder anderen Mel Brooks, Monty Python en Leslie Nielsen. Het topstuk daarvan is het skelet van het Konijn van Caerbannog, bekend uit Monty Python and the Holy Grail. Vervolgens zet de Red Carpet Lounge weer een B-acteur in het zonnetje: Nicolas Cage. De Vries: ‘Hij is interessant omdat hij ook in heel veel goede films speelt.’

 

Steven Seagal: The Legend. The Man is tot en met 16 september te zien in de Red Carpet Lounge in Leiden

Meer over Steven Seagal