Op 11 november 1918 kwam een eind aan de Eerste Wereldoorlog. Die Grote Oorlog, zoals hij ook vaak wordt genoemd, wordt dezer dagen wereldwijd maar vooral in België en Groot-Brittannië in vele toonaarden herdacht. Het beeld van die oorlog wordt mede bepaald door de zwart-witopnamen die toen werden gemaakt. Het was de eerste oorlog die aan het front uitvoerig op camera werd vastgelegd en waarvan de beelden vaak werden gebruikt als propaganda voor het thuisfront. Iedereen kent de vaak sneeuwende, korrelige, soms versnelde beelden in grijstinten van verwoeste steden en dorpen, modderige loopgraven, ontploffende granaten en grote aantallen rennende of dode soldaten. Nu die loopgravenoorlog met zijn miljoenen doden meer dan honderd jaar oud is, lijken de beelden ervan steeds onwerkelijker en verder van ons af te staan.
Een goede manier om te blijven ervaren hoe die oorlog werd gestreden is het restaureren en inkleuren van zwart-witbeelden – al zijn er ook preciezen die het inkleuren afwijzen omdat de filmer destijds natuurlijk wist dát hij in zwart-wit draaide en zijn opnamen daarop afstemde. Inkleuren zou afbreuk doen aan zijn werk. ‘De beelden raken door deze bewerking hun integriteit kwijt,’ aldus filmhistoricus Laurent Veray. Maar voor de meesten zal gelden dat de combinatie van remastering en colouring, dat tegenwoordig digitaal gebeurt, de oorspronkelijke beelden helderder en gedetailleerder, ofwel interessanter en spannender maakt.
Neem het succes van de beide documentairereeksen Apocalypse (uit 2009 en 2014, regie Isabelle Clarke en Daniel Costelle) over de Tweede en de Eerste Wereldoorlog, waarvan de laatste de afgelopen weken door de VRT is herhaald. Al het materiaal is gerestaureerd in HD en Dolby Digital 5.1. en geremasterd in kleur, en minstens de helft van alle beelden uit die reeks was niet eerder vertoond. Ook die van de serie over de Tweede Wereldoorlog zijn ingekleurd, met uitzondering van beelden over de Holocaust die uit piëteit zwart-wit zijn gelaten. Inmiddels is er een vervolg: Apocalypse: Never-ending War, want de naoorlogse periode bestond opnieuw uit oorlogen, chaos en onzekerheid en vormde de opmaat naar fascisme en communisme.