Vlak voor ik naar Caïro vertrok zei een collega tegen mij, dat hij het altijd prima vond wanneer zijn vrouw weer eens naar het buitenland moest voor haar werk. Behalve die keer dat ze naar Caïro ging. Toen maakte hij zich toch echt zorgen.
Begrijpelijk, want in 2011 en 2013 sloeg in Caïro de vlam in de pan en werd na massale protesten op het Tahrirplein eerst Moebarak en twee jaar later moslimbroeder Morsi afgezet.
Dat is alweer even geleden, maar nog steeds is het reisadvies van BuZa voor Caïro geel (oftewel: Let op, veiligheidsrisico's). Voor Sinaï (een paar honderd kilometer naar rechts) is het trouwens rood (Niet reizen!).
Grappig genoeg was het juist dat veiligheidsrisico waarom ik ja zei, toen ik door het festival uitgenodigd werd voor de veertigste editie van het CIFF, het Cairo International Film Festival. Want hoe ziet een festival in het Midden-Oosten eruit? Wat draait er? Is het druk? In hoeverre bepaalt de staatsteun de agenda? En natuurlijk, hoe zit het met de veiligheidsrisico's?
Ik ga het de komende dagen allemaal zelf zien en horen. Onder andere van de nieuwe directeur van het festival, Mohammed Hefzy, met wie ik komende woensdag ga praten. Tot die tijd staan onder meer films van en interviews met de Filippijn Brillante Mendoza en de Brit Ralph Fiennes op het programma. Want net als ik zijn ook zij gewoon naar Caïro gekomen. Veiligheidsrisico of niet.