We horen hem omdat hij botst op alles wat hij tegenkomt, we zien hem omdat hij dingen in beweging zet, we voelen hem omdat we zelf in de weg staan: de wind is een ongrijpbaar fenomeen. Allerwegen aanwezig in vele gedaantes, zijn z'n namen legio en spreken tot de verbeelding: tramontana, ghibli, föhn, soechovei, el pampero, mistral.
Laatstgenoemde incarnatie diende Hannah van Tassel tot onderwerp voor haar Filmacademie-afstudeerproject Un chanteur invisible, op zondag 11 augustus te zien in Filmlab op NPO 3. De maker droeg haar korte documentaire op aan haar vader, de bas-bariton Charles van Tassel (1937-2013); de titel valt dus op twee manieren te lezen.
Wanneer zij in de Provence mensen vraagt naar het leven met de mistral, die wispelturige noord-tot-noordwester die zich tussen Alpen en Pyreneeën ophoudt, oogst de windvanger uit Nederland de meest uiteenlopende antwoorden. Hier luisteren we naar de sappige Midi-accenten van de stamgasten van een café in Apt, daar kijken we naar het meisje dat een vlieger maakt terwijl de wind toch echt niet kan wachten tot ze daarmee klaar is.