Er was eens een Romein die werd geboren met celluloid in zijn aderen. Zijn naam was Sergio Leone. Hij groeide op in de oude volkswijk Trastevere, evenals Ennio Morricone, het jochie dat bij hem op school zat en dat later net zo beroemd zou worden als zijn klasgenoot.
Sterker: de twee zouden samen filmgeschiedenis schrijven. Niet die van de critici en het academische semiotiekgebazel, maar die van de gewone mensen en het echte leven. Die van de genrecinema in de buurtbioscopen, de droomtheaters waar de sappelaar even zijn sappelbestaan mocht vergeten.
Sergio snapte dat. Al was hij, met een pionier-filmregisseur als vader en een zwijgende-filmactrice als moeder, ook weer niet helemaal van de straat. Sergio's filmschool was daar waar je het vak werkelijk leert: op de set. Bij het woord 'filmacademie' zou Leone, na een copieuze maaltijd in de osteria Checco er Carettiere op nummer 10 van de Via Benedetta, hoofdschuddend een dikke sigaar hebben opgestoken. Op een school film leren, wat is dat voor flauwekul? Ambacht leer je al doende. En alleen het leven zelf voedt dat wat ambacht tot kunst kan maken. Sergio wás het leven zelf. En hij maakte films met kerels voor kerels, zoals kerels van zijn ijzervretersgeneratie dat deden. Waarvoor mille grazie.
Hij liet een klein filmoeuvre na dat niet grootser kon zijn: Sergio Leone. Het uur van de wolf zendt op donderdag 21 maart een documentaire uit over de Italiaanse cineast.
Documentaire staat haaks op Leone
De Franse documentaire Sergio Leone, une Amérique de légende uit 2018, vandaag te zien in Het uur van de wolf als Sergio Leone – Portret van een outlaw, poogt het traject van de maestro di tutti i maestri te schetsen. Bij een schets blijft het helaas ook, want in vijfenvijftig minuten van archieffragmenten, fotocollages en enkele versneden interviews zonder veel zeggingskracht jakkert maker Jean-François Giré de jaren af. Aan het einde van de rit resteert een nogal oppervlakkig Dit is uw leven in galoptempo. Het geheel kon bijna niet haakser staan op de lome, broeierige Leone-epiek.
Niettemin niet te missen: de Leeuw van Rome die in zijn ongehaaste Italo-Frans met de rollende r-en de hilarische episode vertelt van de brugcalamiteit tijdens de opnamen van The Good, the Bad and the Ugly. Cinefielen zullen het verhaal meteen associëren met de onbetaalbare scène in Blake Edwards' film-over-filmklassieker The Party. Daarin wil figurant en wandelende catastrofe Hrundi V. Bakshi (een briljante Peter Sellers) op de woestijnset van een spektakelproductie die vervelende draad losmaken die zich tussen zijn voet en sandaal heeft gewurmd. Daartoe zet hij zijn voet even op dat handige kastje met 'Danger' erop. Je reinste stripverhaal. Dat Leone dus ongeveer zo overkwam. De knaller uit Sergio's mond horen is bepaald de moeite.
De documentaire Sergio Leone - Portret van een outlaw is op donderdag 21 maart te zien in Het uur van de Wolf op NPO 2, 22.55-23.55 uur