In een Parijs’ appartement ligt een boek op tafel. Een niet ongewoon verschijnsel. Op twee kleine details na. Het appartement is dat van Alejandro Jodorowsky. En het boek, dat is het sciencefictionfilmproject uit de jaren zeventig waarvan geen seconde werd geschoten: Dune.
Ja, David Lynch verfilmde Frank Herberts filosofische sf-roman uit 1965 een kleine dertig jaar nadat deze was verschenen. Maar die flop-in-ieder-opzicht was niet de Dune van dat boek op die tafel in dat Parijse appartement. Die film was niet de droom van Alejandro ‘Jodo’ Jodorowsky.
Een anderhalf telefoonboek dikke pil in fors oblongformaat is het, Jodo’s Dune. Alle drieduizend shots getekend door wijlen Jean Giraud alias Moebius. Hemelbestormende filmkunst in fascinerend embryonale storyboardvorm. Schitterende storm in het brein van een Franse Chileen, wiens lange en wonderlijke leven kriskras en non-conformistisch door allerhande kunstvormen zoeft. Dit jaar wordt hij negentig, de schepper – dat mag hij heten, schepper – van fantastische cinetrips als El Topo, La Montaña Sagrada en Santa Sangre.