‘Toen ik je voor het eerst zag, dacht ik dat je zo’n kerel was met een vriezer vol handen en voeten.’ Veertiger Michael (Mark Duplass) is niet verrast door deze bekentenis van zijn iets oudere buurman Andy (Ray Romano). Hij is het wel gewend dat mensen hem als een weirdo beschouwen. En bovendien: Andy is zelf net zo’n onaangepaste eenling als hij.
De mannen wonen in een vervallen appartementencomplex in een onbeduidend plaatsje in Californië, en hebben ondanks hun sociale mankementen een hechte vriendschap ontwikkeld. ’s Avonds na het werk eten ze samen, doen ze spelletjes en bekijken obscure kungfufilms. Tot Michael op een dag ongeneeslijk ziek wordt verklaard. Hij wil euthanasie plegen, maar daar wil Andy niks van weten.
De Netflixfilm Paddleton (vernoemd naar een zelfverzonnen spel van de hoofdpersonen) is een eigenaardige mengeling van bromance-komedie en ziektedrama, met een aangenaam luchtige, pretentieloze toon. De plot roept wel wat vragen op (waar is de arts in het proces?), maar echt storen doet dat niet. De veelal improviserende hoofdrolspelers leveren prachtig werk, zeker in het aangrijpende slot. Vooral Ray Romano, bekend van de ietwat suffe sitcom Everybody Loves Raymond, maakt indruk.
De ontroerende Netflixfilm Paddleton is een bromance-komedie en euthanasiedrama ineen, uit de stal van de ambitieuze gebroeders Duplass.
Duplass-imperiumpje
Paddleton is een film uit de stal van Mark en Jay Duplass – Mark speelt niet alleen de hoofdrol, maar is ook coscenarist, en samen met Jay producent. De afgelopen vijftien jaar bouwden deze broers een indrukwekkend imperiumpje op in de Amerikaanse indiecinema. Producerend, regisserend, schrijvend en/of acterend leverden ze eigenzinnige lowbudgetfilms af als Your Sister’s Sister (2012), Safety Not Guaranteed (2012) en The Skeleton Twins (2014), en series als Togetherness en Room 104. Netflix speelde van meet af aan een belangrijke rol in hun succes.
In 2005 verkochten de broers hun debuutfilm The Puffy Chair (budget: 15 duizend dollar) al exclusief aan het bedrijf, wat destijds opmerkelijk was omdat Netflix toen alleen nog bekendstond als online dvd-verhuurder. Maar het bleek een slimme zet, want inmiddels zijn er al vele Duplass Brothers-producties verschenen als ‘Netflix Original’, waaronder het mooie liefdesdrama Blue Jay (2016) en de immens succesvolle docuserie Wild Wild Country (2018). Vorig jaar tekenden de broers een contract voor minstens vier nieuwe Netflixfilms, waarvan Paddleton nu als eerste verschijnt. Het moge duidelijk zijn: voor liefhebbers van ambachtelijke onafhankelijke cinema is dat heuglijk nieuws.