Steven Moffat en Mark Gatiss zijn als makers van Sherlock (2010-2017) verantwoordelijk voor een van de succesvolste literaire adaptaties uit de recente televisiegeschiedenis. Voor hun nieuwe project – een coproductie van de BBC en Netflix – nemen ze opnieuw een wereldberoemde klassieker onder handen: Dracula.
Waar Sherlock Holmes eerder mocht ronddwalen in een hedendaags Londen, blijven Moffat en Gattis hier dichter bij de originele leest: de miniserie speelt zich ‘gewoon’ af in 1897. Als de Engelse advocaat Jonathan Harker naar Transsylvanië afreist om een nieuwe cliënt te ontmoeten, weet hij nog niet in wat voor bloederig vaarwater hij precies terechtkomt. Die cliënt blijkt de innemende Graaf Dracula te zijn, wiens moordlustige ogen en hoektanden zich richten op de verovering van Victoriaans Londen.
De Deense acteur Claes Bang, vooral bekend van zijn hoofdrol in de Zweedse kunstsatire The Square (2017), treedt met zijn vertolking van de aristocratische vampier in de voetsporen van onder anderen Gary Oldman (Bram Stoker’s Dracula), Adam Sandler (Hotel Transsylvania) en natuurlijk ‘opper-Dracula’ Christopher Lee, die de rol maar liefst tien (!) keer speelde. Bang zei eerder tegen BBC America over zijn vertolking: ‘Hij is kwaadaardig, maar óók charismatisch, grappig en sexy. De lat ligt hoog omdat zo veel geweldige mensen hem hebben gespeeld, maar ik voel me bevoorrecht om dit “ongelooflijke” karakter nu zelf onder handen te nemen.’
Rest de vraag wat deze bewerking toevoegt aan eerdere verfilmingen. Gatiss lichtte in een interview met Radio Times al een tipje van de sluier op. Zo is Dracula hier daadwerkelijk de hoofdrolspeler in het verhaal, waar de vampier in het verleden vaak een ‘figuur in de schaduw’ was. ‘Hier is hij veel meer de “held”, maar dan wel in zijn eigen verhaal’. Ook nieuw is de geaardheid van de vampier: ‘Deze Dracula discrimineert niet op geslacht, want hij ziet überhaupt nauwelijks verschil tussen de seksen.’
Of de serie net zo’n succes wordt als Sherlock? Het is de vraag of de maag van alle kijkers sterk genoeg is. Waar Sherlock een tamelijk toegankelijke ‘crowd pleaser’ was, is er in Dracula (logischerwijs) veel meer ruimte voor bloeddorstige engnekken, wegrottende nagels en vlijmscherpe hoektanden. Toch hintte Gatiss onlangs al voorzichtig op een vervolg: ‘Het is erg moeilijk om een vampier te vermoorden.’ En dat wordt in het geval van de bekendste vampier aller tijden waarschijnlijk een nog veel taaiere kluif.