Na een treurig incident probeert een vader zijn zoontje al voorlezend in bed te krijgen. Als het jongetje vervolgens constateert dat ‘de maan kapot is’, neemt het verhaal een speelse doch tragische wending. Loodzware thema’s worden in dit prachtige rouwverwerkingsdrama verweven met een hartverwarmende ode aan de fantasie. Een kleine waarschuwing voor de kijker met jonge kinderen: grote kans dat ze hierna geen genoegen meer nemen met ‘simpele voorleesverhaaltjes’ als Jip en Janneke.
Op NPO Start zijn meer dan honderd Nederlandse korte films te vinden, waaronder enkele Gouden Kalf-winnaars. Een aantal hoogvliegers op een rijtje.
De maan is kapot (2010, Arno Dierickx)
Sevilla (2012, Bram Schouw)
Drie jongeren maken een roadtrip naar Sevilla. Dat betekent: veel hormonen, geouwehoer en speelsheid. Tot de plot een akelige wending neemt en het speelse feelgooddrama omslaat in een grimmige, compromisloze thriller. Van regisseur Bram Schouw, die later voor de regie van het thematisch soortgelijke Broers zou tekenen.
Das Wad (2014, Rob Lücker)
We volgen Joodse goudzoeker Salomon tijdens zijn dagelijkse trektocht over het wad. Op een dag stuit hij abusievelijk op een bunker, waarna het verhaal een historisch geladen doch zeer komische wending krijgt. Hoofdrolspeler René van 't Hof is een van de weinige Nederlandse acteurs die vrijwel volledig kan bogen op zijn mimiek, waarmee hij deze eigentijdse variant op Sil de Strandjutter absurdisme in de beste zin van het woord maakt. Van regisseur Rob Lücker zijn op NPO Start ook Verzet en Messias warm aanbevolen.
Gratis (2016, Tobias Smeets en Merijn Scholte-Albers)
Het huwelijk van Els en Ruud is al lang en breed over de houdbaarheidsdatum, totdat manlief een minuut gratis winkelen wint. Onder lichte dwang van Els wordt hij vervolgens op training gestuurd in de supermarkt (‘Waarom neem je nu die buitenbocht?’). Hij wil zoveel mogelijk chips, zij zoveel mogelijk ratio. Gratis biedt daarmee zowel een geestig inkijkje in een huwelijkscrisis als een zeldzaam geslaagde parodie op de kneuterige Nederlandse mentaliteit.
Polska Warrior (2017, Camiel Schouwenaar)
De verlegen Eryk is verslaafd aan de game Goldhunter, waarin hij met zijn avatar ‘Polska Warrior’ onverslaanbaar is. In het echte leven komt hij echter nauwelijks onder het juk van zijn strenge vader vandaan, die hem vooral wil zien afzwemmen. In zekere zin is Polska Warrior de ultieme tegenhanger van de cynische technologieserie Black Mirror: deze schitterend vormgegeven animatiefilm laat zien dat games wel degelijk een positieve invloed kunnen hebben. Won eveneens de Grand Prix Nederlandse Animatie en werd ook internationaal lovend ontvangen.