‘Het zou onbeleefd zijn de bonen meteen te koken. Ze moeten eerst aan het zoet wennen. Net als jonge geliefden aan elkaar.’ Aldus de wijze oude dame Tokue tegen haar baas Sentaro in het tedere Japanse drama An (2015). Sentaro is de uitbater van een weinig succesvol pannenkoekenhutje in een buitenwijk van Tokio; jarenlang heeft hij maar wat aangemodderd en vulde hij zijn doriyaki met goedkope anko (zoete pasta gemaakt van rode adukibonen) uit de fabriek. Tot op een dag Tokuo ten tonele verschijnt en hem leert dat geduld en liefde de belangrijkste ingrediënten van elk recept zijn. ‘Anko is de ziel van dorayaki’, bijt ze hem op een gegeven moment toe. ‘Hoe kan je daar zo lichtzinnig over doen?’
Regisseur van An is Naomi Kawase, de gelauwerde Japanse filmmaker die sinds haar debuut Suzaku (1997) een vaste verschijning is op de belangrijkste Europese filmfestivals. Haar oeuvre bestaat hoofdzakelijk uit zachtmoedige, kalme en spirituele films en documentaires – zweverig volgens haar critici, poëtisch volgens haar bewonderaars – waarin de band tussen mens en natuur centraal staat en de dood steevast een belangrijke rol speelt. Zo gaat The Mourning Forest (2007), waarvoor ze in Cannes de Grand Prix in ontvangst mocht nemen, over een dementerende man die in het bos op zoek gaat naar herinneringen aan zijn overleden vrouw. En Still the Water (2014), dat op dinsdag 2 juni wordt uitgezonden op NPO 2 Extra en volgens Kawase zelf haar absolute meesterwerk is, speelt zich af op het paradijselijke eiland Amami-Oshima en draait om twee verliefde pubers, de vondst van een lijk en een stervende sjamaan.