Toen Netflix zes jaar terug naar Nederland kwam deed menig cinefiel een vreugdedansje: voortaan ’s avonds op de bank geen vruchteloze zaprondjes meer, en geen gedoe met dvd’s, maar lekker gestreamde kwaliteitsfilms kijken.

Dat viel echter tegen. Het Netflixaanbod bleek kwantitatief overweldigend maar kwalitatief bepaald niet. Inmiddels zijn er allerlei alternatieven beschikbaar – van Videoland en Pathé Thuis tot Amazon Prime en Disney+ – maar arthousetitels blijven online bedroevend schaars.

Enter CineMember. Deze online videotheek werd gelanceerd in april 2018 en biedt naar eigen zeggen ‘de grootste quality film collection van Nederland en België’.

Woordvoerder Thijs Maas vertelt: ‘Het idee voor een streamingdienst voor artistieke films ontstond bij distributeur September Film. Na het instorten van de dvd-markt merkten we dat steeds meer arthousefilms na de bioscooproulatie in een gat verdwenen. Platforms als Videoland, en Netflix kopen wel een deel van het aanbod, maar alleen de grootste titels. De kleinere films zijn dan nergens meer te zien. Dat is natuurlijk zonde. Dus hebben we de handen ineengeslagen met andere arthousedistributeurs, zoals Cinéart, Paradiso, Lumière en Cinemien, en één overzichtelijke plek gecreëerd waar al onze films digitaal beschikbaar zijn. Het Filmfonds droeg een bedrag van 25 duizend euro bij om de bouw van de site mogelijk te maken.’

Een greep uit de titels op CineMember

Overleven

Het aanbod van CineMember bestaat momenteel uit ruim zevenhonderd films, en wordt wekelijks aangevuld met twee tot vier nieuwe titels. Een abonnement kost een tientje per maand, daarnaast is het mogelijk om zonder abonnement losse titels te huren die net uit de bioscoop komen.

Prima geregeld allemaal, maar de streamingplatforms schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond, hebben vaak flitsende eigen content in de aanbieding en beschikken in veel gevallen over riante marketingbudgetten. Kan een kleine speler als CineMember daartussen wel overleven?

‘Dat is natuurlijk de grote uitdaging,’ zegt Thijs Maas. ‘Wij kunnen ons nog niet veel reclame veroorloven en moeten het dus vooral hebben van enthousiaste gebruikers die het woord verspreiden. Qua bezoekers zitten we nog lang niet op het niveau van een Netflix of Videoland, maar dat hoeft ook niet direct – we streven ernaar om over drie jaar op de dertigduizend abonnees te zitten. In Nederland bezoeken jaarlijks een paar miljoen mensen een filmhuis, dus het potentiële publiek is er echt wel. Dat moet ons alleen nog even weten te vinden.’

In de VPRO Gids tippen we wekelijks films op verschillende streamingdiensten. Onze tips voor Cinemember van de afgelopen weken vind je hieronder.