Nu de hele wereld noodgedwongen binnen zit, beleven video on demand-aanbieders gouden tijden. De huidige actie van ‘filmhuis voor thuis’ Cinetree kan dan ook enige scepsis oproepen: tot 6 april kan iedereen met de code ‘samenthuis’ gratis gebruikmaken van de site, die momenteel vooral ‘hoopvolle’ films in de aanbieding heeft. ‘Onze manier om iets kleins bij te dragen,’ laat oprichter Hanna Verboom in een persbericht weten.
Maar wacht, wie in coronaloze tijden lid wordt van Cinetree krijgt ook een gratis proefperiode van twee weken. Is dit dan niet gewoon een handig geframede ledenwinactie?
‘Nee hoor,’ zegt Verboom telefonisch. ‘Bij een gewone proefperiode laat je je betalingsgegevens achter en gaat er na twee weken automatisch een abonnement in. Bij deze actie zit je nergens aan vast. Er zitten echt geen addertjes onder het gras.’
Vooruit, zo’n initiatief past ook wel bij de idealistische opzet van Cinetree. De site richt zich uitsluitend op kwaliteitsfilms ‘die langer bijblijven dan dat ze duren’. Verboom licht toe: ‘Als Netflix een warenhuis is, dan is Cinetree een boetiek. We hebben elke maand een relatief klein maar zorgvuldig samengesteld aanbod, vaak rond een actueel thema. Zo’n programma ontstaat met behulp van uiteenlopende experts, die de titels persoonlijk toelichten. Deze maand hebben we dus gekozen voor films met een hoopvol karakter, omdat we nu allemaal wel wat positiviteit kunnen gebruiken, en binnenkort gaat het bijvoorbeeld over “zorgen voor elkaar”. Daarvoor werken we samen met psychiater Dirk de Wachter.’