Producent John Houseman:
‘Dit verhaal is zo gefragmenteerd dat
de kijker een wegenkaart nodig heeft
om het te kunnen volgen.’
Herman J. Mankiewicz:
‘Welkom in mijn brein.’
En welkom in zijn leven, want in Mank, de nieuwe film van David Fincher, volgen we de totstandkoming van het scenario dat Mankiewicz schreef voor Citizen Kane (1941), de film waarvoor de kijkers destijds een wegenkaart nodig hadden. En ook de film die al jaren bovenaan de lijstjes met beste films aller tijden staat.
Mank begint in 1940 op een ranch net buiten Los Angeles. Mankiewicz – door zijn vrienden altijd Mank genoemd – heeft van de dan nog maar 24-jarige Orson Welles de opdracht gekregen een scenario te schrijven voor diens eerste film als regisseur. Ver weg van de verleidingen van Hollywood, want Mankiewicz heeft een drank- en gokprobleem.
Vervolgens gaan we in Mank niet vooruit in de tijd, maar achteruit. Fincher laat zien hoe het script van Citizen Kane is gebaseerd op persoonlijke ervaringen van Mankiewicz. We zien onder meer hoe de briljante schrijver in 1930 vriendschap sluit met actrice Marion Davies en zo kennismaakt met haar grote liefde, krantenmagnaat William Randolph Hearst. En we zien ook hoe de gevatte Mankiewicz een graag geziene gast wordt op Hearsts privépaleis San Simeon.
Zowel Davies als Hearst zal Mankiewicz later aan de schandpaal nagelen in zijn scenario voor Citizen Kane. Van Marion maakt hij de talentloze en opportunistische operazangers Susan Alexander, en Hearst wordt de koude, vereenzaamde machtswellusteling Charles Foster Kane.
In Mank wordt duidelijk waarom Mankiewicz zo teleurgesteld is in zijn oude vrienden, dat hij meent met ze te moeten afrekenen in Citizen Kane.