‘Alles wat we deden, was al eens eerder gedaan.’ Andrew Patterson wist zelf maar al te goed dat veel aspecten van zijn debuutfilm The Vast of Night al talloze malen te zien waren in eerdere genregenoten. En dus moest Patterson inventief te werk gaan. ‘We moesten iets nieuws doen binnen bestaande genreconventies. We wilden mensen daarom bijvoorbeeld laten praten zoals dialogen écht klinken in kleine Amerikaanse dorpjes: naturel en zonder ‘jouw beurt, mijn beurt-achtige’ gesprekjes. Daarmee konden we karakters meer nuance geven dan in een serie als The Twilight Zone.’
Authenticiteit binnen bekende kaders: dat is alles waar het volgens de 38-jarige regisseur om draait in The Vast of Night, de parel die eind mei vrij geruisloos op Amazon Prime verscheen, maar door critici juichend werd ontvangen. Bepaald niet onterecht, want Pattersons’ filmdebuut is een minimalistische, maar zeldzaam geslaagde knipoog naar The Twilight Zone en de betere B-films in het sciencefictiongenre. Tieners Everett en Fay (sterk gespeeld door Jake Horowitz en Sierra McCormick) bestieren in de door paranoia gedomineerde jaren vijftig een radiozender in een klein dorpje in New Mexico. Op een avond krijgen ze unheimische signalen door. Zijn het de Russen? Aliens? Is het een complot van de CIA? Of ligt het gecompliceerder dan dat?