Wie zegt dat de musical Hamilton rond 2016 een sensatie was, drukt zich nog mild uit. Een recordaantal nominaties voor de Tony Awards, de Pulitzer Prize voor Drama, een Grammy voor het live-album, een standaard uitverkocht Richard Rodgers Theater op Broadway, een uitnodiging van President Obama om op te treden in Het Witte Huis.
Het was, en is eigenlijk nog steeds, dé show die je gezien moet hebben. En dan het liefst met de originele cast, waaronder Lin-Manuel Miranda - de schrijver, muzikant en acteur uit wiens brein het meesterwerk is ontsprongen – die tot juli 2016 de lange jas van Alexander Hamilton droeg.
Maar met kaartjes die zo duur als 849 dollar per stuk konden zijn - ook een recordbedrag voor Broadway - was het niet iedereen gegund om de show live te beleven. Daarbij zijn de voorstellingen sinds maart, tot zeker volgend jaar, stilgelegd vanwege de pandemie.
Vanwege diezelfde pandemie biedt Disney Hamilton ‘de film’, opgenomen tijdens twee avonden in juni 2016, nu veel eerder dan gepland op haar streamingplatform aan. De bioscooprelease, die voor oktober 2021 stond, is geschrapt. Het is wellicht een van de weinige oprecht goede dingen die uit de huidige crisis zijn voortgekomen. Want nu kan iedereen (met een Disney+-abonnement) Hamilton mét de originele cast zien. Democratischer kan bijna niet.
Door de coronacrisis heeft Disney besloten de registratie van musical Hamilton vervroegd uit te brengen op haar streamingdienst. En dat is een groot geschenk.
De Hamilton-film duurt 2 uur en 40 minuten en is fenomenaal. Dat deed de enorme hype natuurlijk al vermoeden. Maar dat een Broadway-musical zelfs op een kleiner scherm en op je eigen bank zoveel gevoel, zoveel vreugde en energie, kan overbrengen, is toch verrassend.
De negen camera’s die regisseur Thomas Kail in het Richard Rogers Theater plaatste, geven je een betere zitplaats dan je in het theater ooit had kunnen hebben. En de close-ups van de acteurs, die met zoveel hart spelen dat het voelbaar is, maken het verlies van het publiek om je heen ruimschoots goed.
Miranda gebruikt enorm aanstekelijke hiphop en r&b-nummers, en zelfs af en toe een vrolijk Britpop-deuntje, om het verhaal van de Founding Fathers en de revolutie van de Verenigde Staten te vertellen. Dat alle oprichters worden gespeeld door zwarte, Latijns-Amerikaanse en Aziatisch-Amerikaanse acteurs, maakt het ‘een verhaal over het Amerika van toen, vertelt door het Amerika van nu’, aldus Miranda treffend.
Hamilton is een product van de Obama-tijd. Maar met het revolutionaire thema en zinnen als ‘immigrants, we get the job done’ lijkt het gemaakt voor het Amerika van nu.