Christopher Nolan laat er geen gras over groeien. Vanaf de eerste minuut van zijn nieuwe actiethriller Tenet buitelen de schoten, achtervolgingen, effecten en plotwendingen over elkaar heen, om pas na tweeënhalf uur tot bedaren te komen. Alsof de regisseur vooraf al aanvoelde dat de historisch beroerde filmzomer van 2020 alleen nog te redden zou zijn met een blockbuster op standje elf.
Als bioscoopervaring is Tenet – gefilmd op IMAX-formaat, met een soundtrack waar de stoelen van trillen – na maandenlang thuis op de bank hangen just what the doctor ordered. Dat er inhoudelijk soms geen touw aan vast te knopen is, valt in dat kader best door de vingers te zien. Want ja, zelfs voor de maker van hersenkrakers als Memento, Inception en Interstellar is Tenet belachelijk gecompliceerd.
Schrale troost: de naamloze hoofdpersoon, stijlvol gespeeld door John David (zoon van Denzel) Washington, begrijpt ook maar half wat hem allemaal overkomt. Als geheim agent wordt hij gerekruteerd door een geheimzinnige organisatie die beweert dat het einde van de wereld op handen is. Er is een strijd gaande met schurken uit de toekomst, die gemanipuleerde wapens naar het heden sturen. Wanneer de verbouwereerde held zo’n pistool in handen krijgt, waar de kogel niet úít maar ín vliegt, adviseert een collega hem: ‘Probeer het niet te begrijpen. Voel het gewoon.’
Dat lijkt een knipoog van regisseur Nolan aan de kijker: ‘Laat je lekker meevoeren. Vertrouw me maar.’