Dark Waters is gebaseerd op een New York Times-artikel van 6 januari 2016, dat als kop meekreeg ‘The Lawyer Who Became DuPont’s Worst Nightmare’. Die advocaat in kwestie is Robert Bilott, partner bij het prestigieuze advocatenkantoor Taft, Stettinius & Hollister in Cincinnati, Ohio. Bilott is gespecialiseerd in milieurecht en staat normaal gesproken alleen de chemiereuzen bij. Maar dan staat Wilbur Tennant voor zijn deur, een veeboer uit Parkersburg, Virginia die ervan overtuigd is dat de dood van al zijn koeien te wijten is aan de nabijgelegen fabriek van DuPont.
In Parkersburg, dat volledig afhankelijk is van de DuPont-fabriek, wil niemand ervan weten, zodat Tennant zich in arren moede richt tot Bilott, die hij nog van vroeger kent. Bilott heeft aanvankelijk weinig zin om zich in Tennants zaak te verdiepen, maar dat verandert snel wanneer hij een bezoek aan diens boerderij heeft gebracht en de toestand ziet waarin de koeien verkeren. Wat er daarna in de film gebeurt volgt vrij nauwkeurig de feiten, maar omdat die maar bij weinig mensen bekend zijn, is het beter daar niet al te veel over te vertellen. Dark Waters is naast klokkenluidersfilm en rechtbankdrama namelijk ook een thriller. Bilott neemt het bijna in zijn eentje op tegen het miljardenbedrijf DuPont.
Hoewel er nog druk gespeculeerd wordt over de vraag of Ruffalo als Hulk zal terugkeren in de Marvelfilms, ligt het voor de hand dat de 52-jarige acteur vaker te zien zal zijn in films met een politiek karakter. Hij was namelijk al coproducent van Dark Waters en zal in de toekomst ongetwijfeld meer producties vlottrekken die hem na aan het hart liggen. Tegen de Los Angeles Times zei hij daar onlangs over: ‘Verhalen als Dark Waters raken me, omdat het belangrijke verhalen zijn waar mensen zich aan kunnen vasthouden. Uit dit soort verhalen blijkt dat het leven niet louter een ellendige en cynische ervaring is. Er zijn nog steeds mensen als Rob [Bilott, red.], die laten zien dat het ook anders kan. Je hoeft niet zelfzuchtig of inhalig te zijn. Ook niet nu het lijkt of we hier in Amerika “gepoetiniseerd” worden en steeds maar te horen krijgen dat niets ertoe doet. Dat egoïsme de enige realiteit is. Met deze film zeggen we dat er ook een alternatief is: de waarheid.’