Een drietal films waarin een man-vrouwrelatie door de jaren heen wordt gevolgd, met veel nadruk op dialogen. De losse delen kunnen prima zelfstandig worden bekeken, maar zijn rijker als geheel, en de derde film is veruit het best. Nee, het gaat nu niet over de Before-trilogie van Richard Linklater, maar over het Israëlische drieluik To Take a Wife (2004), The Seven Days (2008) en Gett: The Trial of Viviane Amsalem (2014).
Centraal in deze vertelling staat het huwelijk van de Israëlische Elisha (Simon Abkarian) en Viviane (Ronit Elkabetz, die de films ook schreef en regisseerde, met haar broer Shlomi). De relatie staat in de eerste film al op springen, al is het maar omdat hij het joodse geloof extreem serieus neemt en zij niet. In de laatste film, die zich geheel in een rechtbank afspeelt, is het stel dan eindelijk in een slepende scheiding verwikkeld. Complicerende factor is dat Elisha principieel weigert Viviane te laten gaan. En dat is volgens de Israëlische wet een ernstig probleem.
Gett: The Trial of Viviane Amsalem was destijds een internationaal succes. Het knap geschreven en gespeelde drama ging in première in Cannes, was Israëls officiële Oscarinzending en won veel prijzen. De komende dagen is de film meermaals te zien op NPO 2 Extra, gevolgd door de achter-de-schermendocu A Film and its Era: Gett. Daarin leggen Ronit en Shlomi Elkabetz uit dat Viviane en Elisha zijn gebaseerd op hun eigen ouders, en dat Gett naast een eerbetoon aan hen vooral ook een aanklacht is tegen het Israëlische rechtssysteem. Het land kent geen officiële scheiding van kerk en staat, en laat familiezaken over aan religieuze rechtbanken, met veel van dit soort drama’s als gevolg.