Omdat ze opgroeide met louter male-gaze-films maakte de Franse regisseur Céline Sciamma (1980) een fantastische film vanuit de female gaze: Portrait de la jeune fille en feu.
'Ik ben geraakt door de male gaze, en ook opgewonden geraakt door de male gaze,’ vertelde Sciamma ons in 2019 op het filmfestival van Cannes. ‘Ik ben ermee groot geworden.’
Sciamma had geen keus, wil ze maar zeggen, want in elke film – hele slechte, maar ook hele goede – werd met die mannelijke blik gekeken naar vrouwen. Met de blik van heteromannen, welteverstaan, die van vrouwen objecten maakt om te begeren en te domineren. Mannen voor én achter de camera. En dan waren de hoofdpersonages ook nog mannen.
‘Ik heb heel lang moeten wachten op een film met een vrouwelijke superheld,’ zei Sciamma toen ook. ‘Die film was Wonder Woman en ik weet nog goed dat ik daar heel uitgelaten vandaan kwam en dacht: o, zo voelt dat dus voor mannen!’
En daarom besloot ze dat haar film Portrait de la jeune fille en feu (ook bekend onder de Engelse titel: Portrait of a Lady on Fire) een manifest voor de female gaze moest worden. Met vrouwen voor én achter de camera.