‘Als je als New Yorker een andere New Yorker tegenkomt op Times Square, is het alsof je in de seventies een bekende tegen het lijf loopt in een homobar. Je verzint gelijk smoesjes, over de reden van je aanwezigheid. Je bent niet écht op Times Square. Je bent onderweg.’ Toerisme is New Yorks grootste industrie, Times Square diens bekendste uithangbord. En Fran Lebowitz walgt ervan. Ze droomt al twintig jaar over een New York zonder toeristen. Maar toen het moment ineens daar was, tijdens de eerste lockdown, zei ze naderhand in een interview met online magazine Curbed toch: ja, zó had ik ook weer niet gewild.
Toch is dat precies wat je hoopt als je cultureel icoon Frances Ann ‘Fran’ Lebowitz (1950) hoort praten. Dat haar observaties uitkomen. Dat iedereen tussen het grinniken door beseft: deze vrouw heeft gewoon altijd gelijk. Al zal haar naam bij een groot deel van het Nederlandse publiek waarschijnlijk geen belletje doen rinkelen. Lebowitz geniet status als schrijver, maar spreekt zelf al sinds de jaren negentig van een writer’s blockade: een writer’s block dat al decennia voortsleept. Geen van haar boeken werd in het Nederlands vertaald. En haar publieke optredens vind je her en der wel op YouTube, maar alleen als je er gericht naar zoekt. ‘s Werelds beste spreker is, kortom, maar in een klein deel van de wereld bekend.