De Amerikaanse producent Will Packer mag proberen de Oscaruitreiking uit het slop te halen, want de liveshow trekt steeds minder televisiekijkers.

Eén ding is zeker: het moet anders. Vorig jaar keken er in Amerika nog maar zo’n tien miljoen mensen live naar de uitreiking van de Oscars. Ruim de helft minder dan de 24 miljoen in 2020, maar ook dat was al een historisch dieptepunt. De afgelopen tien jaar zijn de Oscars zo’n driekwart van hun kijkers kwijtgeraakt.

Natuurlijk hebben die slechte resultaten van 2021 ook te maken met corona. Er was geen rode loper, er was geen host en omdat de grote films allemaal waren uitgesteld waren er nauwelijks sterren. Allemaal waar, maar de klad zat er ook voor corona al in.

Deskundologen wijzen op de lange duur van de uitreiking – ruim drie uur –, het nog altijd groeiende aantal awardshows en het feit dat jongeren tegenwoordig liever wachten tot de hoogtepunten op YouTube staan.

‘Arme Oscars – ze krijgen er altijd maar van langs in de pers’

Actrice Helen Mirrenwon in 2007 een Oscar voor The Queen

En dan liggen de Oscars ook nog onder vuur in politiek opzicht. Volgens links Amerika zijn ze te wit, volgens rechts Amerika gebruiken de liberals in Hollywood de uitreiking alleen maar voor politieke speeches en preken voor eigen parochie. Het is, kortom, nooit goed.

Ondanks de teruglopende kijkcijfers zijn de prijzen zelf nog altijd van grote betekenis in de filmwereld. Je kunt je dan ook afvragen of het überhaupt iets uitmaakt dat er steeds minder mensen naar de uitreiking kijken. Dat is toch maar show. Het gaat om het belonen van de beste artistieke prestaties op filmgebied. Het gaat om dat gouden beeldje.

Maar dat gouden beeldje en de show zijn niet zomaar van elkaar te scheiden. Omroep ABC, die de Oscaruitreiking uitzendt, is min of meer de financier van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, de club die de Oscars uitreikt. De Academy krijgt jaarlijks zo’n 75 miljoen dollar van ABC, betaald van de meer dan 125 miljoen dollar die de omroep verdient aan de commercials die tijdens de show worden uitgezonden. Het stopzetten van de tv-show zou ook het einde van de Academy kunnen betekenen. Het moet dus echt anders.

#OscarsSoEnglish

De Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-ho beschreef de Oscars ooit als een lokale competitie, omdat de films die meedingen naar de prijzen voornamelijk uit Amerika komen. Of uit Groot-Brittanië. Zo lang er maar Engels in de film gesproken wordt.
Toch lijken de Oscars langzaam maar zeker dat lokale karakter te verliezen. En in 2020 gebeurde het ondenkbare: een niet-Engelstalige film kreeg de Oscar voor beste film. Dat was Parasite, geregisseerd door de Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon-ho (die bovendien de Oscar voor beste regie en beste scenario won). 
Zeer waarschijnlijk heeft die omslag te maken met het feit dat de samenstelling van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences de laatste jaren diverser is geworden.

Er wordt door de Academy steeds vaker buiten het Engelse taalgebied gekeken en dat zie je ook terug in de nominaties van dit jaar. Tot voor kort mochten alle niet-Engelstalige films het uitvechten in die ene categorie, niet-Engelstalige film, maar dit jaar werd het Noorse drama The Worst Person in the World genomineerd in twee categorieën, de Deens documentaire Flee in drie, en het Japanse drama Drive My Car in maar liefst vier. Die laatste maakt – net als Parasite twee jaar geleden – ook kans op de hoofdprijs bij de Oscars: beste film.
Volgens goksite Goldderby.com, waar de uitkeringen voor de diverse Oscarcategorieën worden bijgehouden, maakt Drive My Car geen grote kans, maar juist door de nieuwe samenstelling is de Academy een stuk minder voorspelbaar geworden. Dus wie weet.

De film zou het in ieder geval verdienen. Hij is niet zo flitsend en maatschappijkritisch als Parasite, maar regisseur Ryûsuke Hamaguchi weet hoe je een verhaal moet vertellen. Een complex, maar vloeiend verhaal over verlies, acceptatie en onderlinge communicatie.
Drive My Car is gebaseerd op een handvol korte verhalen van schrijver Haruki Murakami en is daarmee wat vaak geringschattend een boekverfilming wordt genoemd. Ondanks die literaire kwaliteiten, een lengte van bijna drie uur en de zware thema’s voelt de film luchtig – hij vliegt voorbij. Een prestatie van formaat en Amerikaanse filmrecensenten vinden de film zó goed dat ze hem al op de eerste plaats van hun lijstjes hebben gezet. Nu de leden van de Academy nog.

‘Wanneer je een Oscar hebt gewonnen, lijkt het alsof je van de aardbodem verdwenen bent. De verwachtingen zijn enorm, je wordt eronder bedolven’

Actrice Halle Berrywon in 2002 een Oscar voor Monster’s Ball, waarna ze artistiek gezien in een diep dal terechtkwam

Degene die de Oscarshow uit het slop moet gaan trekken is producent Will Packer (1974) en hij voerde meteen enkele grote aanpassingen door. Er komt dit jaar – na drie jaar zonder – weer een host, dat wil zeggen: er zijn dit jaar maar liefst drie hosts: Regina Hall, Wanda Sykes en Amy Schumer. En Packer heeft beloofd dat de show hooguit drie uur zal duren. Om dit te realiseren, heeft hij besloten de uitreiking van acht ‘mindere’ categorieën niet live uit te zenden. Hij neemt ze op en zal ze later in de uitzending monteren. De opwinding over deze beslissing van Packer – die daarmee lijkt te zeggen: some Oscars are more equal than others – is begrijpelijk, maar misschien is het niet eens zo’n gek idee.

Elk uur van de live-Oscarshow wordt altijd onderbroken door zo’n twintig minuten reclame, waarin het publiek in de zaal geacht wordt even iets voor zichzelf te gaan doen. Die tijd benutten om Oscars uit te reiken betekent voor de mensen in de zaal in elk geval dat het tempo omhooggaat. Hoe een en ander uiteindelijk soepel in de uitzending wordt gemonteerd is de vraag, maar daar zou men in de zaal – en dus ook als prijswinnaar – niets van moeten merken. En dat geldt ook voor het publiek thuis, al hangt een en ander natuurlijk af van de manier waarop Packer dit aanpakt. Misschien kunnen Europese kijkers iets eerder naar bed.

‘Oscars zijn niet interessant meer voor mij. Ik wil een Nobelprijs voor de Vrede. De Oscars hebben hun glans verloren, man’

SCHRIJVER, PRODUCENT, REGISSEUR EN EDITOR ETHAN COEN WINNAAR VAN VIER OSCARS

Will Packer heeft ook besloten het grote publiek meer bij zijn tv-show te betrekken. Via #OscarsFanFavorite en #OscarCheerMoment kun je een stem uitbrengen op je favoriete film en het favoriete filmmoment van het jaar. De hoop is natuurlijk dat ze zo de sterren van megahit Spider-Man: No Way Home zullen binnenhalen, maar dat publieksprijzen makkelijk te manipuleren zijn weten we in Nederland allang. Want in 2015 ging niet Michiel de Ruyter of Bloed, zweet & tranen er met de publieksprijs vandoor, maar werd dankzij een sterke internetlobby kinderfilm De club van Sinterklaas en het pratende paard de grote winnaar. Oeps.

Hoe dan ook, het is Packers opdracht om de tv-show te redden. Daarvoor zal hij een nieuw publiek moeten aanboren, maar daar is hij een meester in. Vanaf zijn eerste film, Chocolate City uit 1994, hebben al zijn producties bij elkaar een miljard dollar opgebracht. Meestal dankzij platte publieksfilms als Girls Trip (2017), maar af en toe ook met artistiek spannendere titels, zoals Straight Outta Compton (2015) en The Photograph (2020). Aan filmsite Indiewire vertelde Packer in 2020 wat zijn succesformule is: ‘Als die er al is, dan is het deze: wat is het publiek? Waar zitten de mensen? Wat vinden ze leuk en hoe kan ik ze dat verkopen? Dan maak ik een kosten-batenanalyse, want als ik denk dat het resultaat niet opweegt tegen al mijn inspanningen laat ik dat project lopen.’

Packer zei ja tegen de Oscarshow, dus hij gelooft er in ieder geval nog wel in. Nu de rest van de wereld nog.

De uitreiking van de Oscars is live te bekijken in de nacht van zondag 27 maart op maandag 28 maart om 00:30 Nederlandse tijd op betaalzender FilmBox. Ook is FilmBox tijdens de Oscar-uitreiking te zien op kanaal 13 voor alle Ziggo-abonnees.

Meer over de Oscars

Meer over de genomineerden voor beste film

Voor een overzicht van alle Oscarnominaties, klik hier