Regisseur Paul Thomas Anderson (1970) groeide op in San Fernando Valley, iets ten noorden van Los Angeles, waar destijds ook een paar vestigingen van Licorice Pizza stonden. Hij kende de zaak dus goed, maar in de film – die zich afspeelt in de jaren zeventig in San Fernando Valley – zit niet één shot van de winkel. En toch werd het de titel van zijn film.
In een interview met filmvakblad Variety legde Anderson uit waarom: ‘Ik heb maanden mijn hoofd gebroken over wat de titel van mijn film moest worden. En deze twee woorden, die schijnbaar toevallig aan elkaar gekoppeld zijn, herinnerden mij het meest aan mijn jeugd. (...) Ik kan me voorstellen dat, zelfs als je de winkels niet kent, die twee woorden toch prima samengaan en hopelijk een bepaalde sfeer oproepen. Hoe dan ook: ze zien er fantastisch uit op een poster.’
De zwierige, roze-omrande letters van Licorice Pizza plaatsen de kijker inderdaad meteen terug in de tijd. Het is 1973, Nixon is (nog) president, en een oliecrisis dreigt. Maar daar is de 15-jarige Gary totaal niet mee bezig. Hij heeft zoveel plannen en energie dat hij zich nergens door laat tegenhouden. Dus wanneer hij Alana voor het eerst ziet, en op slag verliefd is, spreekt hij haar aan. Ook al is ze 25. Gary nodigt haar uit voor een drankje later op de avond, wat Alana nonchalant weglacht. Maar toch gaat ze – zeer tegen haar eigen verwachting én die van Gary in – naar de afgesproken plek. Niet als date natuurlijk, maar omdat ze gefascineerd is door de ondernemende jongeman, die zo goed lijkt te weten wat ie wil, terwijl zij geen idee heeft wat ze met haar leven moet. Wat volgt is een handvol heerlijk onvoorspelbare avonturen van twee jonge mensen, die elkaar de hele tijd blijven aantrekken en dan weer afstoten.