5. Pirates of the Carribean (2003-) Hans Zimmer is waarschijnlijk de invloedrijkste filmcomponist van de laatste decennia. Daar zijn lang niet alle filmliefhebbers blij mee. Zimmer-haters noemen zijn stijl te bombastisch, te eenzijdig en te weinig melodieus. De tune van Star Wars of Indiana Jones (beide van John Williams) fluit je na één keer luisteren na, maar Zimmers thema’s van de Dark Knight-films? Dat de in LA gevestigde Duitser wel degelijk direct herkenbare blockbusterdeuntjes kan maken, bewijst het solide hoofdmotief van de Pirates-reeks.
4. The Lion King (1994) Jawel, de meezingers zijn van Elton John en Tim Rice, maar Zimmer arrangeerde de boel en componeerde de muziek tussen de liedjes door, vol opzwepende Afrikaanse koren en percussie. Hoor de beroemde openingsscène en je snapt meteen wat voor stempel Zimmer op de film drukte. Het leverde hem zijn eerste Oscar op.
3. Dune (2021) Nog een Oscar kreeg Zimmer voor de muziek van dit moddervette sf-spektakel. Regisseur Denis Villeneuve bestelde muziek die buitenaards, futuristisch en mystiek klonk; Zimmer leverde doedelzakken, metal-gitaren en schreeuwende vrouwen. Niet per se mooi, wel uiterst effectief.
2. Inception (2010) Zimmer heeft vaak zat bewezen dat hij ingetogen of speels uit de hoek kan komen, maar trekt toch het liefst alle registers open. Net als regisseur Christopher Nolan, met wie hij dan ook graag samenwerkt. Heel memorabel is de muziek in de slotscène van Inception, waarin hetzelfde rondje akkoorden in typische Zimmer-stijl steeds verder wordt opgevoerd. Zoals een YouTube-gebruiker met gepaste nuance opmerkt: ‘If this music doesn’t move you, you have no soul.’
1. Interstellar (2014) Nolan gaf Zimmer vooraf geen script, noemde niet eens een genre, maar lichtte slechts het vader-dochterthema van Interstallar toe. Misschien hielp het dat de componist zelf dochters heeft; hoe dan ook leidde die minimalistische aanpak tot zijn beste werk. Briljante vondst: de grootsheid van de ruimte gevat in het gedreun van een kerkorgel.