Lees hier deel 1 van de blog over
House of Cards.
Even wat achtergrond. Netflix begon in 1997 als
dvd-verhuurbedrijf per post en dat is het nog steeds, maar vooral is het nu een
soort Spotify voor films en series, die je kunt streamen op pc, mobiel of tv.
Dankzij megadeals met grote filmproducenten zoals Paramount, MGM, Lions Gate,
Time Warner en Disney heeft Netflix een titelbestand waar je steil van
achterover slaat.
Met wereldwijd 33 miljoen betalende abonnees die
allemaal een kleine honderd dollar per jaar neertellen, is Netflix nu een
miljardenbedrijf. Google toonde eind vorig jaar interesse in overname, en bood
toen naar verluidt 17 miljard dollar. Netflix zit al vrijwel over de hele
aardbol - sinds vorig jaar ook in Scandinavië, waar het volgens een woordvoerder
‘erg succesvol’ is. Nederland volgt waarschijnlijk ook, maar wanneer is
onbekend.
Hoe Netflix het geld ophoestte om House of Cards te maken
- drie miljoen per aflevering - is dus duidelijk. Maar om de rol van
doorgeefluik los te laten en aan de kant van de makers te gaan staan, vraagt
behalve dollars ook lef en visie. De top van Netflix toonde over beide te
beschikken door overrompelend groots uit te pakken op een moment dat de uitrol
van het 4G-netwerk voor de deur staat, en in de VS voor het eerst meer films (
legaal) via internet worden bekeken dan op dvd.
Nattevingerwerk kwam
daar overigens niet bij kijken. Ook in de manier waarop House of Cards is
geproduceerd, toont Netflix zich een pionier.
Net als Google en
Facebook houdt Netflix het gedrag van gebruikers nauwgezet bij en slaat alle
gegevens op. Wanneer drukt iemand op pauze, en wat vinden de mensen van de film
of serie die ze net zagen? Na iedere sessie worden gebruikers gevraagd hun
mening te geven. De databanken die zo ontstaan, bieden meer nuttige informatie
dan welke marketingstrategie ook. Zoals Google en Facebook die data inzetten
voor op maat gesneden advertenties, zo gebruikte Netflix ze om een serie te
maken die voldeed aan de wensen van de grootste gemene deler. Is
Kevin Spacey populair? Dan vragen we hem.
Critici doken hier
meteen bovenop en wezen op de mogelijke consequenties van deze koppeling van
data aan inhoud. Maar het is de toekomst. En wat is er erg aan, als het series
oplevert van het kaliber van House of Cards?
De torenhoge
production value en het uitstekende acteerwerk in werkelijk alle hoofd- en
bijrollen, maken van House of Cards een imposante serie. Het verhaal is
weliswaar niet vernieuwend of bijster origineel, maar wel op het verslavende af
onderhoudend, met klassieke ingrediënten zoals we die kennen uit de grote
koningsdrama’s: macht en corruptie. Daarbij is House of Cards - en daarin
onderscheidt het zich wel - zelfs voor een politieke serie dodelijk cynisch. En
opvallend duister, het zweemt zelfs richting horror af en toe.
Centraal in het verhaal staat een in de hoogste Amerikaanse politieke kringen
verkerend power-couple: Kevin Spacey is congreslid Frank Underwood, een niets of
niemand ontziende, machtsbeluste politicus, in de pers al vergeleken met
MacBeth - niet voor niets heeft hij op de poster van de serie bloed aan zijn
handen. Zijn vrouw Claire (
Robin Wright) is al even kil-ambitieus, en betaalt daarvoor op persoonlijk
vlak een hoge prijs. Het eerste seizoen heeft een licht onbevredigend open einde
en doet onmiddellijk verlangen naar meer. Hoeveel seizoenen er volgen is
onbekend, maar met het luxueuze budget van in totaal 100 miljoen dollar zijn
meteen twee seizoenen aangekocht van in totaal 26 afleveringen. Ook alweer zo’n
ongebruikelijke stap.
Netflix is niet de eerste partij die
experimenteert met webseries. Ook een reguliere zender als AMC heeft er een
aparte post voor opgericht. Maar hun eersteling, de low-budgetkomedie
The Trivial Pursuits of Arthur Banks, leverde niet het gehoopte succes op.
Tja, van de miljoenenbudgets van Netflix, garantie voor het beste van het beste
op elk gebied, verlies je het natuurlijk altijd. Als het om de toekomst van
series gaat, ligt de bal bij de sterkste spelers. Op die apenrots staat Netflix
ergens bovenaan.
En intussen staat de volgende serie van Netflix
alweer gepland: op 19 april begint Hemlock Grove, een thriller van dertien
afleveringen met
Famke Janssen in de hoofdrol.
Bekijk
hier een interview met Nada Armian, producer van The Trivial Pursuits of
Arthur Banks.
Vorige week berichtte tv-blogger Ilse van der Velden over de serie House of Cards. Een 'game changer' omdat de productie op geheel nieuwe wijze aan de man wordt gebracht. Wat is er dan zo bijzonder aan de methode van Netflix?