‘We waren met z’n vijven. Vijf vrienden. De toekomst lag voor ons open. We hoefden alleen maar aan te pakken.’ Zo opent de voice-over Unsere Mütter, unsere Väter, een vierenhalf uur durend oorlogsdrama dat afgelopen voorjaar miljoenen Duitse tv-kijkers in z’n ban hield en inmiddels aan negentig landen is verkocht.
De vertelstem behoort toe aan Wilhelm, een van de vijf Berlijnse vrienden die in de zomer van 1941 de opgewekte verwachting koesteren dat de ophanden zijnde oorlog tegen Rusland hooguit een half jaartje kan duren en ze elkaar dus na de ‘Endsieg’, zo rond de Kerst, in hun Berlijnse stamkroeg zullen weerzien. De kijker weet dat die oorlog nog vier jaar gaat duren en de toekomstverwachtingen van deze beginnende twintigers grondig zullen worden vergald – áls ze 1945 al levend zullen halen.
Wilhelm en zijn twee jaar jongere broer Friedhelm, een sceptische ‘Schöngeist’ die in zijn ransel Rimbaud en Jünger meeneemt, zijn twee van de in totaal acht miljoen Wehrmachtsoldaten die worden ingezet bij Operatie Barbarossa. Wilhelm als leider van de ‘Windhund- Kompagnie’, Friedhelm als zijn ondergeschikte. De derde is Charlotte, heimelijk verliefd op Wilhelm, verpleegster in een lazaret dat achter het front mee oprukt naar het oosten.
Greta, vastbesloten om een beroemd zangeres te worden, zal met de schlager ‘Mein kleines Herz’ inderdaad de soldaten en het thuisfront afleiding bezorgen. Zij heeft met de Joodse Viktor een heimelijke relatie; zulke ‘rassenschande’ was verboden. Om Viktor documenten te bezorgen waarmee hij Duitsland kan ontvluchten, legt Greta het aan met een ss-Sturmbannführer.