Pilot season is aangebroken in de VS: de Networks laten tientallen pilot-
afleveringen maken van veelbelovende ideeën. Als ze goed genoeg worden bevonden
, worden ze in juni tijdens de Upfronts in New York vertoond aan de
adverteerders en de rest van de buitenwacht. Is er genoeg enthousiasme, dat zich
vertaalt in verkochte 'air' (reclamezendtijd), dan krijgt zo’n project groen
licht.
De dikste krent is Showtimes’ The Vatican, over
machtspolitiek en –misbruik in het moderne Vaticaan. Kan het actueler? Gevoel
voor timing kan de producenten niet worden ontzegd nu zopas bij de pauswisseling
naar buiten kwam dat Papa Razzi - zoals de bijnaam luidde van Joseph Ratzinger
wegens de vele blunders die hem telkens in de kolommen van de (roddel)pers deden
belanden - niet opgewassen was tegen de machtsmachinaties in het ministaatje.
House-schrijver Paul Attanasio pende het script, Ridley Scott regisseerde, dus
met de spanning en bloederigheid zit het goed. Maar meeste indruk maakt de naam
Bruno Ganz, Hitler uit
Der Untergang, nu gecast in de hoofdrol als de paus. Dat kan bijna niet meer
misgaan.
Een blik op Amerikaanse series in wording. Op een remake van Ironside uit 1969 zitten we niet direct te wachten, maar er zitten gelukkig ook krenten in de pap.
Fragment uit de Israëlische sitcom Life Isn't Everything
Wat verder opvalt aan pilotseason zijn de vele bewerkingen van
bestaande series uit het buitenland (lekker veilig). Divorce: A Love Story is
bijvoorbeeld een bewerking van een Israëlische serie (Life Isn’t Everything),
Spy werd gebaseerd op een Britse serie met dezelfde naam, Lucky 7 is gebaseerd
op de Britse productie The Syndicate, Second Sight werd ook al gebaseerd op een
Brits programma, en politieserie Backstrom had een Zweedse boekenreeks als
bronmateriaal. About a Boy, tenslotte, werd gebaseerd op de gelijknamige film.
Ook opvallend zijn de series over dertigers die zich gedragen als twintigers (
in het kielzog van het succes van Girls) en de autobio-verhalen, over kleine,
maar vooral grote ik-jes. In deze categorie valt een naam op, en dat is die van
Michael J. Fox, die met een nog titelloze comedy komt. Eigenlijk valt deze
buiten pilot season, want nog voor er überhaupt een pilot was kocht NBC een
volledig seizoen van 22 afleveringen. Maar we noemen hem toch, omdat het zo
bijzonder is. Want het gaat hier om
Michael J. Fox, de prettige, jongensachtige acteur met dat fijne gevoel voor
humor, die bekend werd met zijn vertolkingen van ballerige types zoals Alex uit
Family Ties, de Back to the Future-trilogie en Bright Lights, Big City. Die
vervolgens tragisch jong de diagnose parkinson kreeg en zich moest terugtrekken
. Dat was in 1999, en zijn sporadische optredens daarna waren treurig om te zien
. Rotziekte.
En nu is hij terug. Dat is groot nieuws en een medisch
wonder, want parkinson is ongeneeslijk. Maar Fox, die zelf een stichting
financiert voor Parkinson-research, kan dankzij andere medicijnen weer werken:
zijn tremor is nu hanteerbaar. In de nieuwe serie speelt Fox nieuwslezer Mike
Burnaby, een vader van drie die 'de nodige uitdagingen' op z'n weg vindt als hij
weer aan het werk gaat na de diagnose parkinson. De kleptomane vrouw van Hank
uit Breaking Bad, actrice Betsy Brandt, speelt zijn vrouw en Wendell Pierce, ‘
The Bunk’ uit The Wire, zijn baas - alleen al vanwege die combi ga je kijken. En
zou je bij ieder ander je hart vasthouden met zo’n onderwerp, zo niet hier;
smakeloos kan het niet worden, in handen van Michael J. Fox. Ook niet als die
licht bibberen.