Je wilt er altijd te veel in stoppen. Dat concludeerde humorist en schrijver
David Sedaris gisteravond tijdens zijn optreden in Edinburgh, dat hij opende met
een even geniaal als krankzinnig verhaal waarin hij een verblijf tussen de
rijken van Manila wist te linken aan ‘pipa’, het Zweedse woord voor meisjes… eh
, voorbips. Geschater in de zaal. Maar, zei de schrijver tijdens de verplichte
vragenronde, pipa moest sneuvelen: het verhaal zat nu te vol.
Datzelfde dreigt mij nu te gebeuren in mijn eerste blog vanaf het Edinburgh TV
Festival, dat vanochtend begon. Het brengt nog eens duizenden mensen extra naar
de stad die toch al uitpuilt wegens het beroemde Fringe-theaterfestival en het
boekenfestival; iedere kamer, hoek en bezemkast is verhuurd en de rijen in de
coffeeshops vragen geduld.
Kloppend hart is het congrescentrum
vlakbij Grassmarket, het Leidseplein van Edinburgh, maar dan zonder taxi’s en
gillende trams. Hoofdsponsor van het festival is The Guardian; de Guardianista's
hebben dan ook hun eigen koninkrijk hier in de pressroom, mét naambordjes aan
hun lange tafels (hoeveel mediajournalisten heeft die krant eigenlijk?), terwijl
wij mindere goden elkaars okselzweet kunnen ruiken, zo dicht zitten we opeen.
Afijn. Brits tv-talent van zowel voor als achter de camera toont de komende
dagen in talloze evenementen (die vaak tegelijk plaatsvinden) wat het in huis
heeft, aan de verzamelde zenderbazen, producenten en talentscouts.
Wat sowieso nog in dit blog moet, is de masterclass van Vince Gilligan eind van de middag, de bedenker en maker – of zoals fans ook wel zeggen: de God – van Breaking Bad. En daar gaan we alweer. Want ik kan dat niet vertellen zonder een heel nieuw onderwerp aan te snijden: het exclusieve interview dat ik dinsdag met Gilligan had in het Soho Hotel in Londen, waar hij een dag lang de Europese pers te woord stond onder auspiciën van Netflix, dat Breaking Bad in Europa gaat uitzenden. In kamer 109 van dat hotel met fluisterdik tapijt, zat ik op nog geen meter afstand van de man uit wiens buitengewoon creatieve brein al ruim vijf jaar lang toptelevisie komt. En ja, dat maakte indruk.