Internationale drugshandel in de provincie Groningen? Denkend aan de rust van het platteland die je daar nog vindt, zie je het misschien niet meteen voor je . Maar Wallander leerde ons jaren geleden al dat ook in vredige kleine stadjes gijzelingen en moordpartijen kunnen plaatsvinden – en dat was nog voor The Killing en The Bridge. Als modern drama iets aantoont, is het dat de globale samenleving toch echt een feit is. De ver-van-m’n-bedshow bestaat niet meer. Het kwaad is overal.
In Hollands Hoop erft een familie doorsnee uit de Randstad een wietplantage in Groningen. En geen kleintje ook. Dan begint het gedonder, en dat houdt acht afleveringen niet meer op. Daarbij gaan de makers, scenarioschrijver Franky Ribbens en regisseur Dana Nechushtan, er hard in. Al in de eerste paar afleveringen escaleert de zaak, vloeit er bloed en wordt het grimmig, terwijl langzaam duidelijk wordt hoe groot de penarie is waarin dit gezinnetje belandt. Spannend verhaal, heel goed geschreven, visueel indrukwekkend en met een prettig soort wrange humor trekt Hollands Hoop je soepel het verhaal binnen, en laat je niet meer los. Het is een serie met het wow-effect. ‘We wilden graag iets spannends maken,’ zegt regisseur Dana Nechushtan. ‘Dat was echt een doel op zich. We wilden een serie maken die we thuis op de bank zelf graag zouden zien.’
Dieper graven
Hollands Hoop is een co-productie van Vara, VPRO en NTR, met een naar Nederlandse begrippen tamelijk goed budget. Steeds vaker vegen dramamakers in Europa het geld op een hoop om betere, langere series te kunnen maken die tegemoetkomen aan de behoefte om te bingeviewen, en waarmee Europa iets kan neerzetten tegenover het geweld van Netflix en hbo. Maar geld is niet het enige wat telt, zegt Nechushtan. ‘Bij Hollands Hoop, en ook bij A’dam- E.V.A., is echt de tijd genomen voor het hele proces. Dat is heel belangrijk. Want het eerste wat je bedenkt is eigenlijk altijd cliché, je moet de tijd hebben om verder te denken, dieper te graven. Een proces van kill your darlings te doorlopen.’
Er is al interesse vanuit het buitenland voor Hollands Hoop: in juni was het de opening van het Franse tv- festival Série Series, waarvoor een commissie elk jaar de acht beste Europese dramaseries selecteert. De Franse krant Le Monde zette Hollands Hoop prominent op de cover van haar speciale bijlage over het festival. Nechushtan: ‘Als je bent geselecteerd, word je daar ook echt gepresenteerd.’ Ook vanuit de vs is er belangstelling: ‘De scripts zijn daar, via Amerikaanse scouts, al in een vroeg stadium opgepikt. Als ik een aflevering af had, werd hij meteen vertaald en ging hij zo, nog onaf, rechtstreeks uit de montageruimte naar Amerika. Dat vond ik wel moeilijk, maar het gaf me ook heel veel positieve energie dat er zoveel belangstelling is. Ik zat elke keer in spanning of ze nog steeds interesse hadden. Maar ja, dus.’