Het Amerikaanse History-channel kondigde het aan als een tweedelig event en de hashtag #houdini werd voor het gemak vast meegegeven op de poster. Voor de duidelijkheid, History is normaal gesproken de zender voor realityprogramma’s als Ax Men (houthakkers), Pawn Stars (pandjeshuizen) en Ice Road Truckers (spreekt voor zich). De geschiedenisprogramma’s – die zijn er ook nog – komen doorgaans in drie smaken: Bijbel, Western of Tweede Wereldoorlog. Dat is een heel specifiek publiek, maar zeker in de luwte tussen de zomer en het nieuwe televisieseizoen is het altijd de moeite waard om kijkers binnen te halen.
Serieus meedoen in de televisiewereld betekent op het moment series maken. Reality scoort natuurlijk nog steeds, maar kijkers trek je met drama. Iedereen wil op Twitter meepraten over de nieuwste Game of Thrones-aflevering, journalisten vallen over elkaar heen om Netflix te duiden en met zijn allen wachten we op de volgende kraker. Dus keken wij deze week naar Adrien Brody als Houdini.
De trailer
Een aanpak die ogenschijnlijk werkt, want History scoorde eerder in 2012 met de
driedelige miniserie Hatfields & McCoys, over een bloederige familievete in een
post-Burgeroorlog Amerika. Kevin Costner nam een van de hoofdrollen op zich –
won daar ook een Emmy voor – en History haalde bijna veertien miljoen kijkers
binnen.
History zette door met onder andere
Vikings (Game of Thrones light), dat zich volgend jaar op mag maken voor een
derde seizoen en het ontzagwekkende
The Bible – inderdaad een bewerking van het Bijbelverhaal. Tien delen in
maart vorig jaar, ruim dertien miljoen kijkers (als de helft alleen al blijft
hangen… ), maar al een stuk minder positieve recensies. Ai. Hoe zit het dan met
Houdini?
Tja.
Adrien Brody is niet voor niets gecontracteerd, want met excentriekelingen
kan de Oscarwinnaar (The Pianist) goed uit de voeten. De serie tikt alle (al dan
niet waargebeurde) hoogtepunten aan uit het leven van de beroemde goochelaar en
ziet er daarbij piekfijn uit. Iets te gelikt zelfs, met een overdreven voice-
over er nog bij. ‘Het enige waar ik niet aan lijk te kunnen ontsnappen is…
mijzelf,’ is een zin uit de eerste vijf minuten en meer van dat soort
kitscherigheid volgt.
Over de top dus, Houdini, maar vermakelijk
genoeg tot het echte werk eind deze maand weer begint. History zal volgend jaar
een nieuwe ontsnappingspoging uit de marge wagen met Texas Rising, van dezelfde
makers als Hatfields & McCoys, dat
gaat over de zogeheten Texaanse revolutie (1835-1836). Een acht uur durend event
, dat spreekt voor zich.