Goede vraag: hebben cliffhangers nog een functie als je een heel seizoen van een serie in één ruk uit kunt kijken? Om zijn punt te maken haalde Reinier het tweede seizoen van House of Cards aan, waarin (spoilerwaarschuwing!) plotseling een hoofdrolspeler wordt vermoord. Zo, midden in de eerste aflevering. Dat zou volgens de Flikken Maastricht-acteur normaal gesproken gebeuren aan het einde van een serie of desnoods aan het einde van de aflevering. Kijk maar (voor de duizendste keer) naar Dallas en J. R.
Tussen gesprekken over jihadisten en de Oekraine door ging het vorige week bij Pauw even over cliffhangers. ‘Het is nog maar de vraag of de cliffhanger vandaag de dag, met Netflix en al die andere dingen, nog nodig is,’ opperde acteur (en blijkbaar mede-comakijker) Victor Reinier.
Gelijk heeft ie, ware het
niet dat deze moord in House of Cards (op eigen risico: bekijk
hier de bewuste scène) juist een cliffhanger oplost. Aan het einde van het
eerste seizoen zagen we Frank Underwoods mobieltje flink rinkelen. Het was zijn
assistent, die hem waarschuwde voor een potentieel probleem. Spannend in beeld
gebracht was het niet, maar het drong wel die ene belangrijke vraag op: ‘Wat nu
?’ Na maanden wachten is deze moord daarop het antwoord.
Dus om de
vraag over cliffhangers te beanwoorden: ja, House of Cards maakt daar ook gewoon
gebruik van (alleen zijn ze niet bijster goed). Wil je kijkers vasthouden, dan
ontkom je er niet aan om zulke momenten erin te bouwen. Frank Underwood stapt de
Oval Office in, Piper slaat een medegevangene lens (
Orange is the New Black), iets duisters ontwaakt (
Hemlock Grove) en dan: fade to black. Dezelfde wetten gelden net zo goed
voor Netflix als voor de rest.
Waarmee we op een pijnpunt komen: als
het over Netflix gaat, wijst men altijd op het uniek binge-model (alle
afleveringen zijn in één keer verkrijgbaar), het gevolg dat dat heeft op hoe we
naar een serie kijken (alles in één keer) en de mogelijkheden die dat biedt voor
een schrijver/regisseur/producer. ‘Vergelijk het met boeken,’
vertelde Netflix-baas Hastings de New Yorker in februari. ‘Je kunt alle
hoofdstukken van het boek lezen, want je hebt alle afleveringen.’ Maar niet alle
boeken zijn toch op dezelfde manier geschreven?
Er is nog niet één
serie in de Netflix-stal die het heeft aangedurfd de typische seriestructuur (
tien of dertien afleveringen van rond de vijftig minuten) overhoop te gooien.
Alleen de komedie Arrested Development waagde zich aan een (jammer genoeg niet
al te geslaagde) puzzelstructuur. Televisiedrama zou helemaal herschreven kunnen
worden, maar voorlopig blijven die cliffhangers dus gewoon bestaan.
Dus Netflix en consorten: wat nu?