Het kwam vorige week al even ter sprake: toen NBC de stekker trok uit
Hannibal, richtte bedenker Bryan Fuller zich onder andere tot Netflix en Amazon
om zijn serie te redden. Geen van beide hapten toe (te gruwelijk, te duur?),
maar het was wel veelzeggend. Als televisiemaker hoef je je er al lang niet meer
bij neer te leggen als een zender ergens mee wil stoppen.
Zo kon de
Amerikaanse versie van The Killing na het derde seizoen niet meer terecht bij
AMC, waarop Netflix de draad oppakte voor een laatste seizoen; rechercheur Sarah
Linden (en haar fans) verdiende tenslotte een ‘
passend afscheid’. Hoe passend en hoe goed dat afscheid daadwerkelijk was
laten we even in het midden (de critici vonden er in ieder geval niet veel aan
); voor Netflix maakt het weinig uit: het publiek keek, daar gaat het om.
De streamingdienst herhaalde het trucje gisteren opnieuw. Misdaaddrama Longmire
(categorie ‘moderne western’) mocht na drie seizoenen naar de horizon gaan
rijden van zender A&E. Tot daar de cavalerie kwam: Netflix bestelde een vierde
– en niet per se laatste – seizoen. Televisiemakers blij, fans blij, critici
blij, Netflix blij. (Europeanen niet blij, want de serie is voorlopig alleen nog
te zien in Noord-Amerika en Nieuw-Zeeland, maar goed).
Ben je als televisiemaker tegenwoordig ten einde raad, dan kun je altijd nog aankloppen bij Netflix. Naast de groeiende lijst eigen producties werpt de streamingdienst zich steeds meer op als thuishaven voor (lang geleden) stopgezette series: Arrested Development, The Killing, The Trailer Park Boys, sinds gisteren Longmire en in de toekomst nog Black Mirror en Full(er) House.
Longmire krijgt een tweede kans op (de Amerikaanse) Netflix.
Het
gaat – zeker voor Netflix – allang niet meer om het grootste publiek vinden;
veel belangrijker is de kleinere, maar veel trouwere groep kijkers die je overal
naartoe volgt. In de toekomst kunnen we daarom nog nieuwe afleveringen
verwachten van de duistere sci-fi serie
Black Mirror (voorheen van het Britse Channel 4), wordt sitcom Full House (
gestopt in 1995!) nieuw leven ingeblazen, en worden ook Bob Odenkirk en David
Cross weer bij elkaar gebracht voor een nieuwe lichting
With Bob and David-sketches (tevens jaren negentig).
Tja. Ik
vraag me af of we daar als televisiekijkers en -liefhebbers veel rijker van
worden. Natuurlijk, helemaal nieuw is de ontwikkeling niet. In het verleden
stapten wel meer series over naar een andere zender. De beroemde advocaat
Matlock ging van NBC naar ABC en recent nog trok de hele bevolking van Cougar
Town van ABC naar TBS. Jaren-negentig-marinedrama JAG kende zijn beste jaren
niet bij NBC, maar CBS.
Jammer genoeg zijn dat de uitzonderingen die
de regel bevestigen. Taxi ging kopje onder bij NBC. Buffy strompelde naar de
finish op UPN. Het vierde seizoen van Arrested Development kende wat
hoogtepunten, maar was overwegend rommelig. Nee, een ‘passend afscheid’ betekent
in de meeste gevallen een koelbloedige poging om er nog even alles uit te
persen. Niet zozeer voor de fans, maar voor de kijkcijfers en de publiciteit.
Het resultaat is dan geen ereronde, maar een laatste stuiptrekking voordat het
genadeschot gegeven wordt.