Om maar gelijk eerlijk te zijn: ik ben geen balletliefhebber. Met een twee
uur durende uitvoering van Giselle doe je me geen plezier. Met een blik achter
de schermen des te meer.
De ambitie, de obsessie praktisch, die je
vindt in de topsport – en dat is ballet uiteindelijk ook – is fascinerend en
angstaanjagend tegelijk. De wil, de passie, de discipline. De absolute drang
naar perfectie en de lichamelijke marteling die soms nodig is om die perfectie
te bereiken: het schreeuwt in alles drama.
Niet gek dus, dat ik
uitkeek naar Flesh and Bone, sinds maandag in zijn geheel (acht afleveringen)
beschikbaar op HBO Go. Bedenker Moira Walley-Becket – onder de meeste
serieliefhebbers bekend als de schrijfster van misschien wel de allerbeste
Breaking Bad-aflevering, ‘Ozymandias’ – beloofde de ‘
anti-Black Swan’ te maken. Een weliswaar donkere en duistere, maar ook
realistische weergave van de extreme balletwereld. Bruut en mooi tegelijk.
In zekere zin is ze daarin geslaagd: Flesh and Bone is een hele fysieke serie
geworden, waarin bloed en zweet (en het moet gezegd, andere lichaamssappen)
rijkelijk vloeien. In die puur fysieke zin is het dan ook een genot om naar te
kijken. Dat bijna alle acteurs echte dansers zijn helpt natuurlijk;
hoofdrolspeelster Sarah Hay werd zonder noemenswaardige acteerervaring zo uit
het Semperoper Ballet van Dresden
geplukt.
Flesh and Bone is tegelijkertijd alles wat je verwacht en alles wat je niet wilt van een dramaserie over ballet.
‘Obsession’ zit voorlopig wel in mijn hoofd
Jammer genoeg ontspoort de serie op alle andere fronten. De meest gebruikte
vergelijking door recensenten is Paul Verhoeven’s Showgirls – en dat is geen
compliment. Buiten de dansvloer om zijn er nog wat onderwereldfiguren in het
spel, een getraumatiseerde broer op het oorlogspad en een zwerver met een hart
van goud. En dat is nog maar het topje van de ijsberg: de balk waaraan de
dansers oefenen wordt regelmatig ingewisseld voor een stripperpaal.
Zonde, en onnodig bovendien. De interactie tussen de balletdansers in de
kleedkamer en op de dansvloer – de samenwerking maar ook concurrentie en
geldingsdrang – zou al meer dan genoeg moeten zijn om een dramaserie op te
baseren. En dan is er ook nog al het andere dat er achter de schermen bij komt
te kijken, van de choreografie tot de fondsenwerving en het uiteindelijke
optreden.
Flesh and Bone laat aan het einde van de rit een nare
nasmaak achter. Wie simpelweg uitkijkt naar seks, drugs en ballet komt zeker aan
zijn trekken, maar wie op meer had gehoopt komt bedrogen uit.