Het moge inmiddels duidelijk zijn dat als het niet gaat om serieus, niets
ontziend drama, ik vooral een voorliefde heb voor raar. Voor kleurrijk,
expressief en explosief. Klinkend voorbeeld is Pushing Daisies (2007-2009), een
veel te vroeg stopgezette serie die je het beste kunt zien als een film van Wes
Anderson, Jean-Pierre Jeunet of Tim Burton op televisie. Le fabuleux destin de
Lee Pace.
Het verhaal is simpel: taartenbakker Ned (Lee Pace) heeft
de bizarre gave om dode wezens met een aanraking terug tot leven te brengen en
met een tweede aanraking weer door te zetten naar het hiernamaals. Een gave die
hij inzet om met privédetective Emerson Cod (de altijd weergaloze Chi McBride)
moorden op te lossen. Iemand gaat dood, Ned raakt ze aan, vraagt wie de dader is
en raakt ze vervolgens nog een keer aan. Iedereen blij, zaak opgelost, zo
gezegd, zo gedaan, tot het lijk ineens zijn jeugdliefde Charlotte (ook wel Chuck
, gespeeld door Anna Friel) blijkt.
Ook in het nieuwe, tweede seizoen van de AMC-serie Halt And Catch Fire (vorig weekend begonnen) kijkt Lee Pace weer charmant, doch vooral heel serieus, duister en ernstig voor zich uit als een soort Don Draper light. Het deed me met weemoed denken aan Pushing Daisies – al moet ik toegeven dat eigenlijk alles mij met weemoed doet denken aan Pushing Daisies.
Voor de visueel ingestelden, een
samenvatting van het eerste seizoen.
Vanaf dat moment ontspint
zich één van de meest unieke series ooit gemaakt, door critici geliefd en door
kijkers jammer genoeg over het hoofd gezien. Bedenker Bryan Fuller (eerder Dead
Like Me, later
Hannibal) pompte de serie vol met sprookjesachtige elementen, wonderlijke
dialogen, excentrieke personages en doldwaze verhaallijnen. Het is een ouderwets
verhalenboek dat tot leven komt. Chuck heeft twee tantes, voormalige
synchroonzwemmers en tegenwoordig kluizenaars, nadat één haar oog verloor
tijdens het schoonmaken van de kattenbak. Serveerster Olive is hopeloos verliefd
op Ned en kan zomaar uitbreken in zang. En een vertelstem houdt het allemaal in
het gareel.
Hart van de serie is natuurlijk de mierzoete, maar
onmogelijke romance tussen Chuck en Ned (als hij haar tenslotte nog eens zou
aanraken, zou ze sterven), met in het epicentrum Lee Pace. Goedzak, lief,
schattig, onhandig. Nog steeds vallen de meisjes bij bosjes als hij een half
glimlachje laat zien (kijk maar op
Tumblr). Hij is de mannelijke Zooey Deschanel.
Onmetelijk zonde
dus om Pace nu te zien zwoegen in een verder wel fraaie maar niet overweldigende
serie over de
computerrevolutie in de jaren tachtig. Charmant blijft ie, maar het is net
te dik aangezet. Lee Pace is niet de man voor een scherp gesneden pak, met haar
strak in model. Voor hem alsjeblieft geen coole zonnebrillen, scherpe oneliners
of manipulatieve streken. Nee, doe dan maar gewoon een oud shirt onder de
taartmix.
Pushing Daisies is – als je goed zoekt – ergens online nog
te traceren. Geruchten over een film, musical of een nieuw seizoen bij Netflix
zijn er al tijden. Halt And Catch Fire is elke zondag te zien op de Amerikaanse
televisie.