De zesdelige serie over de sluwe staatsman Thomas Cromwell en zijn
betrekkingen aan het hof van koning Henry de Achtste die te zien is op de
woensdagavond op BBC2, maakte een vliegende start met een eerste aflevering die
vier miljoen kijkers trok, waarmee het de best bekeken BBC2-pilot is in tien
jaar sinds Rome.
En dat
voor het zoveelste Britse koningsdrama. Hoeveel toneelstukken, films en series
over historische figuren zoals Henry de Achtste, Thomas Cromwell en Anna Boleyn
kan een volk verstouwen? In het geval van de Britten lijkt er geen grens te zijn
aan hun appetijt voor mannen met zwaarden in maillot en veer op de muts.
Hoofdrollen zijn voor Homeland-ster Damian Lewis als Henry en Mark Rylance als
Cromwell. Vooral Rylance, een Britse vedette die zijn carrière bekroond zag met
twee Olivier Awards, twee Tony Awards en een BAFTA, imponeert met zijn
genuanceerde, intense spel. 'Het verdriet en de oplettendheid in de ogen van
Mark Rylance zijn een BAFTA-waardige performance op zich,' schreef Times-
criticus Andrew Billen. Veel lof oogst ook Jonathan Pryce als kardinaal Wolsey.
De serie is gebaseerd op de twee dikke bestsellers van Hilary Mantel, Wolf Hall
, 650 pagina’s, en Bring up the Bodies, nog eens 436, beide bekroond met de
hoogste Britse literaire onderscheiding, de Man Booker Prize. Daarmee is Mantel
de eerste vrouw ooit die die eer te beurt viel. Beide boeken zijn ingedikt tot
zes afleveringen van een uur. Sisyphusarbeid moet dat zijn geweest.
Wolf Hall is vijfsterrendrama volgens de Britse pers. Zelfs op basis van
maar twee afleveringen durven we daarin mee te gaan; nu al staat buiten kijf dat
het behoort tot het allerbeste dat ooit is gemaakt op dit gebied.
'Na alle publiciteit vooraf kon het alleen maar tegenvallen,' schreef The Guardian over Wolf Hall, 'maar het was zelfs nog beter dan gehoopt.'
Het
zijn niet alleen de uitstekende acteerprestaties. De scènes tussen Rylance en
Damian Lewis zijn spannend als een zwaardgevecht; verbaal duelleren op het
hoogste niveau. Dan is er het uitgelezen script waarin elke zin telt, en
boekdelen spreekt. Tot slot
de manier van filmen, puur en alleen met daglicht of kaarslicht, waarbij de
camera vaak handheld achter zo’n personage aan gaat terwijl die met een kaars in
de hand door een kasteel beent. Het voelt alsof je er zelf bij bent. Zelden
kwam de zestiende eeuw zo dichtbij. Dat alles maakt Wolf Hall van een ongekende
kwaliteit.
Al was er ook een criticus die verzuchtte: ja leuk, die
authenticiteit, maar doe in godsnaam even een lamp aan nu, want ik zie niks
! Wolf Hall laat zich inderdaad het best bekijken met de lampen in de kamer uit
, dat vergroot de intimiteit. Ook moet gezegd dat het ingedikte karakter van het
verhaal, dat in de boeken breed uit wordt gemeten, maakt dat het waarschijnlijk
niet voor iedereen goed te volgen is. Even de
wiki van Cromwell lezen doet wonderen. De serie legt overigens wel wat uit,
met een tekstje in beeld vooraf, en het is niet nodig alle historische feiten te
kennen om er van te genieten.