David Simon (The Wire, Treme) maakte een miniserie over desegregatie en sociale huisvesting in een Amerikaanse stad in de jaren tachtig: Show Me a Hero.

‘Geen draken, geen zombies, niet teveel geneuk en niet teveel pistolen,’ is zijn motto. Wie bij de aankondiging van een nieuwe serie de naam ‘David Simon’ voorbij ziet komen, weet dat hij niet hoeft te rekenen op een geijkt televisieavontuur. De voormalige krantenjournalist maakte furore met The Wire (2003-2008), waarin hij de moderne Amerikaanse stad ontleedt aan de hand van zijn politieagenten, drugsdealers, politici, havenarbeiders en journalisten, en vervolgde met Generation Kill (2008), een complete deromantisering van oorlog, en Treme (2010-2013), dat het leven in New Orleans portretteerde in de nasleep van orkaan Katrina.

Zijn werk is bijna vanzelfsprekend anticommercieel en in sommige gevallen zo realistisch dat het documentair mag heten. Laaiende recensies zijn net zo onvermijdelijk als de lage kijkcijfers en de vraag hoe de wereld ooit zover heeft kunnen komen. Zijn recentste project, de zesdelige miniserie Show Me a Hero (eerder bij HBO te zien, nu ook verkrijgbaar op dvd), vertelt het waargebeurde verhaal van desegregatie en sociale huisvesting in de Amerikaanse stad Yonkers, New York in de jaren tachtig.

Enige context mag niet ontbreken. Yonkers, dat op ongeveer een half uur rijden van Manhattan ligt, is in 2016 inmiddels aardig multicultureel, maar was in 1987 nog overwegend blank. Haar inwoners, inclusief lokaal bestuur, hielden dat ook het liefste zo: zwart en/of arm werd verwezen naar het westen van de stad, zo ver mogelijk van de blanke, rijke buurten in het oosten. De federale rechter oordeelde daarop dat Yonkers tweehonderd sociale woningen moest bouwen in de witte wijken.

‘Het was de eerste keer dat blanke mensen werd gevraagd iets van hun ruimte en macht te delen,’ schetste David Simon de situatie tegenover Indiewire. Het gevolg waren protesten, rellen en – door oplopende boetes voor het niet-volgen van de verordening – bijna het faillissement van de stad. ‘Toen ging het nog slechts om tweehonderd huizen op een bevolkingsaantal van 200.000 inwoners. Stel je voor wat er was gebeurd als ze echt iets hadden willen veranderen,’ merkte Simon cynisch op. ‘Over dertig, veertig jaar, als de demografische trends zich voorzetten, hebben de mensen die weten te delen wat te zeggen over de toekomst. Wie daar niet in meekan of meegaat zal meer en meer gemarginaliseerd worden.’

Droevig einde
Centraal in het verhaal staat de jonge burgemeester Nick Wasicsko, gespeeld door Oscar Isaac, die onlangs een Golden Globe won voor de rol en nu bekendheid vergaart als een van de nieuwe Star Wars-helden. Wasicsko verzet zich aanvankelijk net zo goed tegen de verordening, maar eenmaal op het pluche komt hij er achter weinig te kunnen doen. Daarop besluit hij het roer volledig om te gooien en de desegregatie te steunen.

Het komt hem onder andere te staan op bedreigingen, en het mag gezien de titel – ‘Geef mij een held en ik schrijf je een tragedie,’ zei F. Scott Fitzgerald eens – geen verrassing heten dat zijn loopbaan een droevig einde kent. De cast wordt uitgevuld door onder anderen Winona Ryder, Alfred Molina en Catherine Keener, die een glansrol heeft als een van de ‘nieuwe bewoners’. Paul Haggis (Crash, Million Dollar Baby), die zich normaliter alleen stort op eigen geschreven werk, maakte voor Simon graag een uitzondering en regisseerde alle afleveringen.


Angst en geld

Wie Show Me a Hero nog steeds als een vervan- m’n-bedshow in de oren klinkt, hoeft alleen maar te denken aan Geldermalsen, Steenbergen of Heesch. ‘Het enige waarover geschreeuwd werd in Yonkers was huizenwaarde, geld en wat er allemaal wel niet voor bad shit zou gaan gebeuren als mensen zouden verhuizen. Angst en geld, daar ging het om,’ vervolgde Simon zijn relaas – niet alleen tegen Indiewire, maar eigenlijk tegen elk medium dat hij te woord stond en staat. De televisiemaker heeft namelijk een boodschap.

‘Centraal in het hart van Show Me a Hero zit het idee dat er één Amerika moet zijn. Dat betekent niet dat iedereen hetzelfde krijgt of hetzelfde ervaart, of dat we geen ongelijkheid hebben op basis van welvaart. Niemand haalt de vrijemarktwerking onderuit, maar die moet wel verbonden zijn aan een maatschappij die niet alleen de rijken bedient, maar ook de meest getroffen, benadeelde en gemarginaliseerde personen een toekomst biedt. Het idee dat we allemaal in hetzelfde land wonen is verloren gegaan.’

Show Me a Hero is vanaf 10 februari verkrijgbaar op dvd