De eerste keer dat Micky ( Gillian Jacobs) en Gus (Paul Rust), de hoofdpersonen van Netflix’ nieuwste comedyserie Love, elkaar ontmoeten, helpt hij haar als ze geen geld heeft om haar koffie te betalen. Iets dat een klassieke ‘meet cute’ zou zijn, een grappige of lieve manier waarop een toekomstig koppel elkaar in Hollywood-films ontmoet, ware het niet dat Micky op dat moment schreeuwende ruzie heeft met de caissière. Wanneer Gus haar ‘redt’, staat zij – met opgestoken middelvinger naar de beveiligingscamera’s – op het punt haar kop koffie van twee dollar te stelen. Zijn galante gebaar komt niet voort uit romantische interesse of liefde op het eerste gezicht, maar uit keiharde plaatsvervangende schaamte.
Love is namelijk geen klassieke rom-com, maar een Judd Apatow-productie. De nieuwe serie, die eerder een dramedy dan een comedy genoemd mag worden, past in de lijn van Apatows eerdere werk. De schrijver en producent maakte de afgelopen tien jaar furore met films als Knocked Up, The 40-Year Old Virgin en meest recent Amy Schumers Trainwreck. Ook Love is ergens diep van binnen hopeloos romantisch, alleen dan overgegoten met een saus van soms rauw realisme. Overigens wordt deze saus lang niet zo heet opgediend als in Lena Dunhams Girls, de HBO-serie waar Apatow ook uitvoerend producent en schrijver van is . Al is het alleen al omdat Netflix-series stukken spaarzamer omgaan met functioneel naakt.
Netflix bestelde al op voorhand twee seizoenen van de Judd Apatow-productie Love. Een dramady met erg veel ruimte voor het uitdiepen van de afzonderlijke levens en karakters van de twee hoofdpersonen.
Ongekende ruimte
Love werd bedacht door hoofdrolspeler Paul Rust en zijn vrouw, televisieschrijfster Lesley Arfin. De twee wilden een film maken over het realistische ontstaan en verloop van een relatie, geïnspireerd door de koppels die ze in hun eigen omgeving zagen. Toen ze hun idee voorlegden aan Apatow, vond hij dat het eerder geschikt was voor televisie. ‘Hij had het gevoel dat het een verlies zou zijn om het in een film van twee uur te proppen,’ zegt Rust tijdens een persbijeenkomst in Los Angeles in januari. ‘Er is zo veel te vertellen over een relatie.’
Dus besloten ze het tempo drastisch te verlagen. Dit resulteerde in een zelfs voor televisie haast ongekende ruimte voor het verhaal. In de eerste aflevering zien we bijvoorbeeld eerst tot in detail hoe de eerdere relaties van de nerdy Gus en losgeslagen Micky op dramatische wijze uiteen spatten voordat de twee elkaar na 38 minuten, twee minuten voor het einde, eindelijk ontmoeten. En ook dat is niet het startschot voor een meer klassieke manier van vertellen. In aflevering drie, de dag na de ontmoeting, delen de twee opnieuw geen enkele scène met elkaar. Rust: ‘Voor de dingen die in een film meestal in een montage van vijf minuten worden uitgelegd, namen wij vijf afleveringen de tijd.’
Het eerste, tien afleveringen tellende seizoen bestrijkt in totaal dan ook slechts een paar dagen, anderhalve week maximaal. En ondanks de titel, draait Love niet iedere minuut om de beginnende relatie van Gus en Micky. De serie neemt juist erg veel ruimte voor het uitdiepen van de afzonderlijke levens en karakters van de twee hoofdpersonen. En zelfs de bijrollen, waarvan Micky’s aandoenlijk grappige Australische huisgenote met iedere aflevering leuker wordt, krijgen meer persoonlijkheid en diepte dan de gebruikelijke grappige side-kicks.
Unieke maakervaring
Het is een ruimte die ze nooit bij een normale televisiezender, of zelfs HBO, hadden gekregen, zegt Rust. Netflix bestelde al op voorhand twee seizoenen van Love (een verademing voor Jacobs die hiervoor zes seizoenen van de comedyserie Community maakte, dat elk jaar met stopzetting werd bedreigd). Daarnaast was er geen vaste lengte waarin de afleveringen moesten worden aangeleverd. Waren ze na dertig minuten nog niet klaar met het verhaal, dan werden er gewoon nog tien minuten aangeplakt. Iets wat bij een zender afhankelijk van commercials of uitzendtijden onmogelijk is.
De vrijheid zorgde voor een unieke maakervaring, aldus Rust. En omdat het hele seizoen in één keer online komt, was er geen enkele manier om vooraf te toetsen of ze het wel goed deden. Rust: ‘We kregen geen wekelijkse feedback van kijkers waar ik waarschijnlijk te veel aandacht aan had besteed, maar moesten het enkel doen met ons eigen gevoel van wat goed was voor de serie.’
Dat Love op 19 februari wereldwijd uitkomt, een paar dagen na Valentijnsdag, is geen toeval zegt Rust lachend. ‘Ik heb het gevoel dat Valentijn een relatie kan versterken of juist breken. En Love is voor al die mensen die op 19 februari met een kater thuis zitten. Zij kunnen zich mooi sterken aan de beproevingen van Gus en Micky.’