Toen we Pablo Escobar in seizoen 1 van Netflix’ Narcos achterlieten, was hij
net ontsnapt uit zijn zelfontworpen, luxueuze gevangenis La Catedral. Te voet,
in de jungle, omsingeld door 4000 soldaten, 250 agenten van Colombia’s elite
teams, zeven honden en vier helikopters. ‘There was no way he getting out of
this one,’ zegt DEA-agent Steve Murphy’s voice-over in de openingsscène van het
nieuwe seizoen. ‘Right?’
Dat Escobar, gespeeld door
Wagner Moura, levend en wel de Colombiaanse jungle weet te ontkomen, behoeft
geen spoiler alert. Net als dat het geen verrassing zal zijn dat ’s werelds
beroemdste en beruchtste drugsbaron het einde van dit tweede seizoen niet zal
halen. Op 2 december 1993, een dag na zijn 44ste verjaardag, werd de echte Pablo
Escobar in Medellín doodgeschoten door de Colombiaanse nationale politie. Het
is de klopjacht van anderhalf jaar die daaraan voorafging waarin de kijker zich
vanaf 2 september tien afleveringen lang kan onderdompelen.
‘De
rollen zijn dit seizoen omgedraaid,’ zegt hoofdrolspeler Moura in Los Angeles. ‘
De agenten zijn nu de bad guys en Pablo is een man die wordt opgejaagd, terwijl
hij zijn vrouw en kinderen probeert te beschermen.’ Niet dat de man –
verantwoordelijk voor de dood van honderden, al dan niet duizenden Colombianen
– dit keer minder bruut is dan in het eerste seizoen. Escobars laatste achttien
maanden waren intens en bloederig. Zo ook seizoen 2 van Narcos.
Google-ervaring
Escobars imperium brokkelt beetje bij beetje af
. Zijn mannen vinden met bosjes tegelijk de dood. En zelf is hij vooral op de
vlucht, met vrouw, moeder en kinderen bij zich. Maar, zoals agent Murphy’s voice
-over zegt: ‘Hoe dichterbij de speciale zoekeenheden kwamen, des te gevaarlijker
Escobar werd.’
Het levert meer dan voldoende momenten voor de ‘
Google-ervaring’ op, zoals uitvoerend producent Eric Newman het noemt. De
momenten waarop je als kijker even de pauzeknop indrukt om op te zoeken of de
heftigste voorvallen in de serie ook in het echt zijn gebeurd. Newman: ‘Heeft
Pablo Escobar echt een vliegtuig opgeblazen? Ja! Heeft Pablo Escobar echt de man
vermoord die president zou worden van Colombia? Ja!’ Google blijkt, aldus de
producent, een extra dimensie te bieden aan de Narcos-kijkervaring.
De hoofdpersoon van de serie Narcos zal het einde van seizoen 2 niet halen. In 1993 werd Pablo Escobar, ’s werelds beruchtste drugsbaron, in Medellín doodgeschoten door de Colombiaanse
nationale politie.
En de kijker is zelden teleurgesteld in het zoekresultaat.
Want in het geval van Escobar en de drugsoorlog is de werkelijkheid vaak
absurder dan fictie. ‘Natuurlijk hebben we dingen veranderd of uitvergroot voor
dramatisch effect,’ zegt Newman. ‘We spelen vooral met de tijdslijn en sommige
personages zijn een samensmelting van meerdere personen. Maar het merendeel van
de echt grote gebeurtenissen komt gewoon uit de geschiedenis.’
De
producent meent ook dat dit de reden is dat er in Hollywood voor Narcos nog
bijzonder weinig met Escobar was gedaan (er zijn wat televisiefilms en een
miniserie): er is te veel verhaal om te vertellen in één film. Daarnaast is het
grote gevaar dat Escobar als een soort held, een Scarface of Godfather, wordt
neergezet.
‘Er is iets aantrekkelijks aan dat soort macht, dat
soort woede,’ zegt Newman. ‘Het idee dat je iemand laat vermoorden, omdat hij je
niet aanstaat. Dat is een fantasie. Als dat de enige kant is die je mensen laat
zien, verheerlijk je het personage.’ En dat is iets dat de makers van Narcos
nooit hebben willen doen. Newman: ‘Als je het verhaal vertelt van een man die zo
veel mensen heeft vermoord, in het land waar hij die mensen heeft vermoord, heb
je een enorme verantwoordelijkheid.’
War on Drugs
Een verantwoordelijkheid die ook Wagner Moura voelde. De acteur die afkomstig
is uit Brazilië en dus Portugees spreekt, woonde voor het filmen van het eerste
seizoen een tijdje in Colombia om zich de taal eigen te maken: ‘De periode die
wij neerzetten, is amper 25 jaar geleden. Iedereen in Colombia, zeker in
Medellín, kent wel iemand die is omgekomen tijdens de drugsoorlog.’
Aan
de andere kant ontmoette hij tijdens zijn researchreis naar het land, en in
Barrio Escobar in Medellín in het bijzonder, mensen die de drugsbaron nog
steeds zien als een heilige, een soort Robin Hood. ‘En ik kan het ze niet
kwalijk nemen. Zeker in Latijns-Amerikaanse landen zijn het de drugsbazen die de
ruimte innemen die door de overheid wordt opengelaten. Als je in een arme buurt
woont en niets hebt, en je de overheid alleen kent in de vorm van de politie
die niet aan jouw kant staan, ben je blij met iemand die je een huis geeft.’
De vrees dat een serie over de drugsstrijd in Colombia, waar zelfs de buurman
van de buurman van de tante van Escobar een boek heeft geschreven over de door
geweld geteisterde jaren, in het land zelf niet goed zou worden ontvangen, bleek
ongegrond. ‘Mensen zijn blij met de nauwkeurigheid waarmee we het verhaal
hebben verteld en de balans waarmee we ook de Colombiaanse kant laten zien,’
zegt Newman. ‘Men was de bang dat we naar Colombia zouden afreizen om te
vertellen hoe een stel heroïsche Amerikanen Pablo Escobar had gevangen.’
Maar, zeggen Newman en Moura, als Narcos iets niet is, dan is het een serie die
de Amerikanen er mooi opzet. De DEA-agenten zijn niet zelden net zo fout als de
sicarios waar ze op jagen. Newman: ‘Het is eerder een verhaal van
enorme slechteriken en slechteriken.’
Is met de dood van Pablo
Escobar ook de Netflix-serie ten einde? Nee, zegt Newman. ‘We hebben het niet
voor niets Narcos en niet Pablo Escobar genoemd. Er zijn nog heel veel verhalen
te vertellen. Colombiaanse cocaïne komt nog steeds via de grens met Mexico
Amerika binnen. En als onze show hopelijk iets laat zien, dan is het dat de War
on Drugs de afgelopen dertig jaar niets heeft uitgehaald.’