'The Deuce', het is een van de bijnamen voor 42nd Street in downtown New York, de plek waar Broadway Times Square ontmoet. The Deuce is op zijn beurt het verhaal van datzelfde stratenblok in de jaren zeventig; vóór de immens grote billboards, de straatartiesten in kitscherige kostuums en de theaterfreaks die in ellenlange rijen staan voor de laatste Broadwaykaartjes. De tijd van neonletters, nachtwinkels, louche cafés, pooiers, prostituees en schmutzige pornobioscopen; de overtreffende trap van de Wallen, maar dan zonder al die toeristen.
Deze nieuwe HBO-dramaserie draait in eerste instantie om tweelingbroers Vincent en Frankie Martino (een dubbelrol van James Franco) – broers die beiden behept zijn met de nodige karakterfouten en in naam van de maffia barretjes en andere, smerigere toko’s runnen – en Candy (Maggie Gyllenhaal), een prostituee die het zonder pooier rooit en de pornografie inrolt, als de wetgeving daaromheen versoepelt.
'Eigenlijk zie je wat er gebeurt als een product dat eerst verkocht werd van onder de toonbank, plots legaal wordt,' schetste bedenker David Simon (The Wire) de opzet onlangs tijdens een perstoer. 'En dat product is geen normaal product. Het product is mens, vlees. Het is de objectificering van vrouwen. In die ontwikkeling van porno naar een miljardenindustrie, is het heel veelzeggend wie er betaald krijgt en wie niet, wie verraden wordt en wie daarin iets van controle over zijn of haar eigen lot heeft.'