Perfect gesneden maatpak. Lucky Strike in de ene hand, Old Fashioned in de andere. Haren glimmend van de Brylcreem. Deze zomer is het tien jaar geleden dat we in Mad Men kennismaakten met Don Draper. Een van de meest herkenbare tv-personages uit de moderne televisiegeschiedenis.
‘Iedereen in de reclamewereld wil Don zijn,’ zegt Alexander Basek die tot voor kort als creative director, Don Drapers functie, bij een New Yorks reclamebureau werkte. Hij beaamt dat Mad Men erg gewaardeerd wordt door de ‘echte mannen van Madison Avenue’. ‘Maar stiekem zijn we allemaal Peggy’s.’ Geen slechte zaak, meent hij, want Peggy Olson luisterde naar haar cliënten.
‘Mijn werktitel is hetzelfde, maar daar houdt het wel mee op,’ zegt ook Dylan Berg, creative director bij r/ga in Los Angeles. ‘De losbandigheid, al dat drinken en roken, we hebben het daar nu veel te druk voor.’
De voorraadkasten zijn vandaag de dag gevuld met ambachtelijke koffie en glutenvrije zeewiersnacks, zegt Berg. ‘En de lange alcoholische lunches hebben, zeker aan de westkust, plaatsgemaakt voor pingpongwedstrijdjes.’
Zelfs Madison Avenue is niet meer het epicentrum dat het ooit was. Omdat tegenwoordig veel cliënten aan de westkust zitten, hebben ook veel bureaus daar een vestiging.
Het enige wat in Mad Men doet denken aan onze tijd is het uiterlijk van artdirector Stan Rizzo. Basek: ‘Je kan Stan met zijn baard in elk bureau neerzetten, hij zou perfect passen.’