Hoe kunnen we jongeren weer bereiken? De Noorse publieke omroep NRK deed hier al enige tijd onderzoek naar. Een behoorlijke breinbreker voor de omroep, die vooral naam maakte met slow tv – urenlange live-uitzendingen over zaken als de haard aanmaken, breien of een treinreis door de bergen – maar regisseur en scenarioschrijver Julie Andem vroeg zich niet af wat tieners wilden zien, maar wat ze nodig hadden. Om hierachter te komen, reisde ze een half jaar door Noorwegen en interviewde tieners over onderwerpen die hen bezighouden: seks, drugs, daten, identiteit, vriendschap, psychische problemen, dromen en angsten. Haar belangrijkste conclusie was dat veel tieners denken dat ze niet aan de verwachtingen voldoen, omdat ze zich voortdurend met anderen vergelijken.
Op basis daarvan besloot Andem dat de serie erop gericht moest zijn prestatiedruk bij tieners te verlichten. ‘Een concrete doelgroep is fijn, dat maakt het makkelijker om een treffend verhaal te vertellen,’ zegt Andem. Ze geeft zelden interviews omdat mond-tot-mondreclame, en dan vooral via sociale media, het uitgangspunt was voor de marketingstrategie achter de serie. Desondanks is ze wel bereid een aantal vragen per mail te beantwoorden nu er een Nederlandse remake komt.
De marketingcampagne maakt deel uit van het unieke concept dat Andem samen met NRK ontwikkelde. De tienerserie, die Skam heet (Noors voor ‘schaamte’), speelt zich in realtime af op verschillende platforms: televisie, internet, Snapchat en Instagram. Alle personages, dus niet de
acteurs, hebben een eigen socialemedia-account dat wordt beheerd door werknemers van NRK. De fragmenten en afleveringen bieden context bij de foto’s. Op deze manier worden de socialemediaprofielen, die in het echte leven een oppervlakkig beeld van iemand tonen, in Skam juist intieme portretten.