Unheimisch. Het ligt misschien een beetje voor de hand met een titel als Homecoming, maar een beter etiket is er eigenlijk niet voor deze nieuwe Amazonserie. Al in de eerste minuut gaan de nekharen iets overeind staan. Niet uit angst, maar uit alertheid. Hier klopt iets niet, dat voel je aan alles.
Aan de muziek bijvoorbeeld, die soms rechtstreeks afkomstig lijkt te zijn uit een Hitchcock-thriller, en die in sommige gevallen ook inderdaad geleend is: regisseur Sam Esmail (Mr. Robot) grasduinde vrijelijk in allerlei klassieke soundtracks (van Vertigo en The Thing tot The French Connection en All the President’s Men) om zijn psychologische thriller kracht bij te zetten. Reken dus op de nodige onheilspellende strijkersarrangementen.
Ook het camerawerk belooft meteen al weinig – en daarmee voor de kijker dus veel – goeds: het openingsshot toont een aquarium met een goudvis bij een palmboom, dan wordt langzaam uitgezoomd, om vervolgens langs het bureau van psycholoog Heidi Bergman (Julia Roberts) te zwieren. Zij behandelt namens het Homecoming Transitional Support Center soldaten die net teruggekeerd zijn van het front en bereidt hen voor op hun nieuwe leven in de maatschappij. Dat zegt ze zelf, althans. Ze maakt kennis met haar nieuwe patiënt Walter Cruz (Stephan James), maar lang blijven we niet bij deze eerste ontmoeting.
De camera glijdt verder, naar buiten, langs de muren van dit merkwaardige, schimmige instituut en staat uiteindelijk even stil bij een pelikaan. De muziek zwelt ondertussen aan, de titelkaart verschijnt en de muziek slaat om. Plots schakelen we over naar een verticaal beeld. We ontmoeten Heidi opnieuw, ingekaderd tussen brede zwarte balken, met beduidend meer groeven in haar gezicht en een serveerschort om. Wat is er met haar gebeurd? Dat vraagt een mysterieuze man die net aan een tafeltje is gaan zitten zich ook af. Wat deed Heidi eigenlijk bij Homecoming?
Dat is natuurlijk de hamvraag. Het vernuft van Homecoming is daarbij dat alles wat op het eerste gevoel niet klopt juist wél heel erg blijkt te kloppen. De eerdere beschrijvingen doen misschien wat klinisch aan, maar het vakmanschap en het zelfvertrouwen spatten er vanaf bij Homecoming. De plotselinge sprong naar de toekomst verrast, maar stoort niet, evenmin als het plotseling ingekaderde beeld. Net als Heidi voel je gelijk de muren op je af komen. Later in de serie zal blijken dat deze ingreep niet louter voor de vorm is; verhaaltechnisch is er ook een goede reden voor de blikbeperking.