De vierdelige documentaireserie The Fourth Estate volgt de achtbaan van Donald Trumps presidentschap vanaf zo ongeveer de best denkbare plek: de newsroom van The New York Times. Vanaf de inhuldiging van Trump kijken we anderhalf jaar lang mee over de schouders van Witte Huiscorrespondenten, columnisten en onderzoeksjournalisten die verslag doen van een president van de buitencategorie. Een man die de media de oorlog verklaart, met name The New York Times, en de bestaande spelregels aan zijn laars lapt.
Dat regisseur Liz Garbus vrijwel overal toegelaten werd, draagt in grote mate bij aan de kracht van de serie. We zien veel binnenbrandjes, ook akelige. Bijvoorbeeld wanneer een van de eigen verslaggevers wordt beschuldigd van seksuele intimidatie, uitgerekend in de periode dat de #MeToo-bom barst. Bij de keuze voor totale transparantie in deze zaak zullen pr-overwegingen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld bij de krant, niets achterhouden is vermoedelijk de beste strategie om het vuur zo snel mogelijk te doven. Maar toch.
Het werkt ook goed dat Garbus dicht op de huid filmt en met haar camera overal pal bovenop staat. We zijn erbij en maken het mee. Het levert spannende, intense televisie op die ook weet te ontroeren: de grondigheid, inzet en toewijding op de werkvloer kunnen de kijker moeilijk koud laten. De hoofdpersonen zijn voornamelijk verslaggevers van de redactie in Washington. Zoals Maggie Haberman, die Trump al twintig jaar volgt en zulke nauwe banden met hem heeft dat hij haar persoonlijk belt, wat we in beeld zien én horen – met hier en daar een piep. En verder onderzoeksjournalisten Mark Mazzetti en Adam Goldman, beiden van het team dat de Russische connecties natrekt, en hoofdredacteur Dean Baquet, werkzaam in New York. Een ingetogen persoonlijkheid, geen man van sweeping statements. Behalve helemaal aan het einde van de serie – en dan levert hij meteen ook de beste oneliner die voorbijkomt af. De spanning wordt ook bevorderd door de wederom uitstekende soundtrack van het Oscarwinnende duo Trent Reznor en Atticus Ross (The Social Network), die een dreigende sfeer creëert, wat het gevoel van urgentie dat de serie ademt, verhoogt.